Marketing

Ketens nemen Nederlandse hotelmarkt over

61 procent van het Nederlandse hotelaanbod is momenteel ketengebonden. Het Europese gemiddelde is 35 procent.

Dat blijkt uit onderzoek van Horwath HTL. In Nederland zijn momenteel 50 hotelketens met 63 hotelmerken actief. De ketens hebben in Nederland bijna 560 hotels en meer dan 57.800 hotelkamers.

Door het laatstgenoemde aantal af te zetten tegen circa 95.000 hotelkamers in de gehele Nederlandse markt, ontstaat het percentage van 61 procent. Dat is veel hoger dan de Europese ketengraad die eerder dit jaar werd vastgesteld op 35 procent.

Bovendien was de Nederlandse ketengraad in 2001 nog 35 procent.

Aantrekkelijk
"Bij het kiezen van een hotel speelt voor de gast tegenwoordig behalve de locatie, vaak ook het merk van een keten een grote rol", zegt Horwath. "Door een grotere aantrekkingskracht op gasten, maar ook door een grotere efficiëntie in de bedrijfsvoering, zijn bij ketenhotels de kameromzet en overige omzetten vaak relatief hoog en het kostenpatroon relatief laag."

"Hierdoor is het aantal ketens en merken in de Nederlandse hotelmarkt de afgelopen jaren flink gegroeid."

Nationaal
De Nederlandse ketenhotelmarkt heeft nog altijd een redelijk nationaal karakter. Zo heeft 60 procent van de ketens, 58 procent van de ketenhotels en 47 procent van de ketenhotelkamers een nationale herkomst. Daarnaast heeft de helft van de top 10 van hotelketens en van de top 10 van hotelmerken in Nederland een nationale herkomst. "Zelfs zonder Golden Tulip als nationaal merk te bestempelen."

De 30 ketens met een nationale herkomst hebben 23 merken die ze allemaal in Nederland uitdragen. De 20 ketens met een internationale herkomst hebben wereldwijd 105 merken. Hiervan dragen ze er 'maar' 40 uit in Nederland.

"Hierdoor lijkt ons land open te staan voor gemakkelijke invoering van minstens 65 nieuwe merken."

Marktaandeel
Hoewel een gemiddelde nationale keten bijna net zo veel hotels heeft als een gemiddelde internationale keten, heeft ze door een kleinere gemiddelde hotelomvang beduidend minder kamers. Hierdoor is het marktaandeel van nationale en internationale ketens in de Nederlandse ketenhotelmarkt bijna even groot.

"Behalve door een kleinere omvang, onderscheidt een hotelketen met een nationale herkomst zich soms van een hotelketen met internationale herkomst door zich sterker te richten op de toeristische markt en door het uitblijven van een beursnotering", aldus Horwath.

Merken
Van alle hotelketens heeft Van der Valk Hotels en Restaurants, Nederlands oudste eigen hotelketen, verreweg het grootste marktaandeel. Zowel in de top 10 van grootste hotelketens als in de top 10 van grootste hotelmerken wordt Van der Valk Hotels en Restaurants op de voet gevolgd door het internationale NH Hoteles.

In de top 10 van grootste hotelketens in Nederland doet het internationale Accor in aantal kamers niet heel veel onder voor de nummers 1 en 2. De nummer 3 in de top 10 van grootste hotelmerken in Nederland, het internationale Best Western, heeft wel beduidend minder veel hotelkamers dan nummer 1 en nummer 2.
 

---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account
Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie
Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep
LinkedIn.