De link tussen restaurants en Instagram is snel gelegd: het (eten) moet er goed uitzien en de smaakpapillen doen prikkelen.
Restaurants kunnen zelfs nieuwe gasten trekken met Instagram, zo schrijft Nation's Restaurant News. 3 Amerikaanse gebruikers bewijzen dat en geven tips. Vele van deze kunnen ook prima op andere sociale media worden toegepast.
Erbij betrekken
Albert Im van Mama Fu's Asian House (@mamafus op Instagram)
* "Vertel een verhaal. Op sociale media telt elk woord. Denk aan je potentiële gasten. Wie zijn dat? Wat wil je dat zij komen te weten over jouw merk?"
* "Onthul: mensen houden ervan erbij betrokken te worden. Geef je gasten een ervaring die verdergaat dan hun verwachtingen. Ben je bezig met de voorbereidingen van een speciaal evenement? Ben je een nieuw item in de keuken aan het testen? Dit zijn allemaal prima gelegenheden om je fans een kijkje achter de schermen te geven."
* De belangrijkste regel van sociale media is dat je betrokken moet zijn. Wees interactief; neem de tijd om reacties te lezen en erop te reageren. Hierdoor weet men dat je een actief lid bent dat oprechte interesse toont in anderen."
* "Veel informatie over je fans (gewoonten, passies, hobby's) krijg je door naar hun Instagram-foto's te kijken. Leer je mede-Instagrammers dus kennen."
Speel met filters
Daniel Barrett van Ava Kitchen & Whiskey Bar en Pizzeria Alto (@AvaAlto on Instagram)
* "Let op de zoekmogelijkheden. Door foto's te taggen met goede woorden wordt jouw Instagram-account doorzoekbaar. Wees er zeker van dat je tags relevant zijn en post je Instagram ook altijd op Twitter. Houd de omschrijving van de foto kort en bondig. Overdrijf ook niet met het aantal posts."
* "Plaats niet alleen foto's van eten. Mensen zijn geïnteresseerd in álles van het restaurants. Plaats foto's van chefs, het restaurant en gasten. Wees ook niet bang om kleur bij foodfoto's te gebruiken; dat laat het er nog meer uitspringen."
*"Maak de berichten de moeite waard: speel met alle filters die Instagram heeft want variatie is belangrijk. Zorg dat een post links bevat naar je Facebookpagina, Twitter-account, website en andere online plekken."
* "Het werkt echt. We postten een keer een foto van een vega-pizza en één van onze volgers zette die op een website voor vegetariërs. De foto werd verder gedeeld en uiteindelijk kwamen meerdere mensen langs voor die pizza."
Houd wedstrijden
Pamela Naumes van Pinkberry (@PinkberrySwirl on Instagram)
* "Begrijp hoe je gasten Instagram gebruiken. Wat voor foto's plaatsen zij over jouw merk? Creëer belevenis die daarop gebaseerd is. Vergeet niet om originele, authentieke content te posten die jouw merk visueel tot leven brengt. Prikkel de smaakzin van mensen."
* "Houd wedstrijden. Vraag je fans om hun foto's met een bepaald tag te posten en integreer die dan op jouw sociale media en website. Wij houden van content die is gegenereerd door onze gasten en roepen vaak een foto uit tot Instagram van de Week. Het is gaaf gasten te belonen voor hun inspanning."
* "Plaats niet alleen berichten, maar reageer ook, stel vragen, volg terug, luister en ontwikkel een relatie. Daarmee bouw je vertrouwen op, creëer je echte fans én leer je nieuwe dingen."
Bron: Nation's Restaurant News.
---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

