De Hoge Hotelschool Maastricht houdt een onderzoek naar de kansen voor de horeca voor mensen die alleen uit eten gaan.
(Photo: iStockphoto)
Dat doet zij in opdracht van sector Restaurants van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en Fred Beekers, eigenaar/oprichter van Resto VanHarte. De aanname van de hotelschool is dat de Nederlandse horeca onvoldoende gastvrij is voor mensen die alleen eten.
Enorm potentieel
"Of het nou alleenstaande senioren, eenpersoonshuishoudens, studenten, (zakelijke) reizigers of toeristen betreft, samen vormt deze groep een enorm potentieel voor eetgelegenheden die slim inspelen op alleen-eters", zegt KHN.
"Waar supermarkten het aanbod van kant-en-klare eenpersoonsmaaltijden doorlopend uitbreiden en verbeteren, blijven restaurants wat betreft marketing, menukaart, inrichting, entertainment en gastheerschap overwegend ingesteld op diners vanaf 2 personen."
"Dus hoe maken we alleen uit eten aantrekkelijker en gastvrijer?"
Het onderzoek
De hotelschool onderzoekt hoe alleen uit eten in de Nederlandse horeca populair gemaakt kan worden. Aan de hand van bestaande voorbeelden in binnen- en buitenland, maar ook door gericht onderzoek binnen één leeftijdsgroep met relatief veel tijd en geld: mensen tussen de 50 en 75 jaar.
Onderzocht wordt wat de motieven zijn waarom veel van deze mensen níet alleen uit eten gaan en wat de horeca kan doen om alleen uit eten wél aantrekkelijk te maken. De projectgroep presenteert haar advies begin 2012 aan KHN.
On- en offline
Het onderzoek vindt on- en offline plaats. Mensen die tussen de 50 en 75 jaar zijn kunnen (online) meewerken via deze website. De enquête bestaat uit 22 vragen en kost maximaal 10 minuten.
Initiatief
Onder de deelnemers aan het online onderzoek worden 2 gratis overnachtingen verloot in Teaching Hotel Chateau Bethlehem in Maastricht.
Bron: KHN. Foto: iStockphoto.
---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

