Groupon is de enige die profiteert van de deal die ze sluit met horecaondernemers, die er zelfs verlies op lijden.
Dat zegt marketingexpert Max Kohnstamm in een column op NUzakelijk. Volgens hem krijgen restaurateurs die via Groupon 2 driegangenmenu's voor 30 euro in plaats van 60 euro aanbieden, hier uiteindelijk maar 13,20 euro van.
Daarnaast kost zo'n deal de horecaondernemer zo'n 24 euro door zaken als inkoop en loon. Oftewel: 1 deal betekent in dit geval 10,80 euro verlies.
Terugkomen
Beloofd wordt dat zo'n door Groupon verkregen gast vaak terugkomt. Maar: in 93 procent van de gevallen komt die niet terug. De gast die wel terugkomt zou 375 euro moeten uitgeven (ruim 10 keer moeten komen eten), wil hij winstgevend zijn voor de horecaondernemer.
Misleidend
Verder wordt 10 procent van de Groupon-vouchers niet op tijd ingeleverd; Groupon houdt het bedrag hiervan. Ten slotte waarschuwt Kohnstamm voor de misleidende reclame van de kortingssite.
De 'jonge, veel verdienende gebruiker' waar ze mee adverteert is helemaal niet zo actief op Groupon.
Kortom: "Ondernemers doen er niet verstandig aan om gebruik te maken van de diensten van Groupon", zegt de columnist. Om zijn betoog kracht bij te zetten dreigt hij een klacht in te dienen bij de Reclame Code Commissie.
Bron/lees meer: NUzakelijk. Foto: Ariel da Silva Parreira.
---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

