Marketing

Holland minder gepromoot in buitenland

Vanwege overheidsbezuinigingen snijdt het NBTC in het aantal activiteiten dat Nederland in het buitenland promoot.

Het ministerie van Economische Zaken, Landbouw & Innovatie (EL&I) halveert in de komende jaren, in fases, de bijdrage aan Holland-promotie. In 2015 zal er nog 8,3 miljoen euro per jaar beschikbaar zijn.

Het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) hanteert daarom vanaf heden een aangepaste Holland-marketingstrategie.

Beperking

Jos Vranken, algemeen directeur: "Wij beperken het aantal activiteiten en vermarkten de bestemming Holland de komende jaren aan de hand van een beperkt aantal grote thema’s. Deze passen bij het merk Holland, vormen een belangrijk reismotief en versterken de internationale positionering."

Meer online

Ook in de communicatiemix staan veranderingen op stapel. "We verzwaren het aandeel online en sociale media, inspelend op snel veranderend consumentengedrag op het gebied van communicatie, beïnvloeding, zoeken en boeken."

Herkomstlanden

Het NBTC blijft in aangepaste omvang actief in Nederland, in de 11 voor Nederland belangrijkste herkomstlanden en landen met een grote groeipotentie. Concreet gaat het hierbij om Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, België, de Verenigde Staten, Frankrijk, Italië, Spanje, Rusland, China en Japan.

Deze landen vertegenwoordigen zo’n 80 procent van het totale buitenlands bezoek aan Nederland. Momenteel wordt ook de mogelijkheid onderzocht voor een Holland-alliantie in Brazilië.

Als gevolg van de bezuiniging heeft het NBTC overigens zo’n 40 procent van de (inter)nationale medewerkers moeten ontslaan.

Samenwerking

Voor de Holland-promotie en de effecten hiervan werkt het NBTC vooral samen met haar internationale netwerk. Zo wordt de slagkracht vergroot, ontstaat een logischer propositie en wordt versnippering tegengegaan.

"Partners vanuit toerisme, congressen en aanverwante sectoren worden betrokken om vorm te geven aan de marketing van het merk Holland."

Ambitie
In de periode 2012 tot en met 2015 streeft het NBTC naar zo’n 3,4 miljoen bezoekers en circa 1,4 miljard bestedingen als direct gevolg van de gezamenlijke inspanningen. "Een belangrijke en substantiële impuls voor de Nederlandse economie in het algemeen en betrokken partners in het bijzonder."

Afbeeldingsrechten: NBTC.

---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account
Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie
Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep
LinkedIn.