Marketing

Gast wil meer informatie over zijn eten

Negen van de tien consumenten willen meer informatie over het eten dat ze buitenshuis voorgeschoteld krijgen.

Dat blijkt uit het vandaag op de Horecava gepubliceerde World Menu Report van Unilever Food Solutions. Het onderzoek toont aan dat er een grotere behoefte is aan transparantie wanneer men buitenshuis eet. De consument wilt weten wat er in zijn voedsel zit, waar het vandaan komt en hoe het met de veiligheid ervan zit.

Tot 87 procent van de ondervraagden wereldwijd beweert dat ze gezondere voedingskeuzes zouden maken als ze over de voedingswaarden zouden beschikken.

Voedingswaarde
De top drie van informatie die mensen graag willen weten wanneer ze buitenshuis eten is: de herkomst van het voedsel, de bereidingswijze en de voedingswaarde van het eten.

Daarnaast geeft ongeveer twee derde van de ondervraagden aan dat voedselvoorlichting met een laag vet-, zout- en caloriegehalte een welkome toevoeging aan het menu zijn.

Op dit moment is er volgens Unilever in alle onderzochte landen een groot gebrek aan de gewenste voedingsinformatie.

Niet tevreden
De resultaten tonen ook aan dat de consumenten over het algemeen niet tevreden zijn met de manier waarop deze informatie meegedeeld wordt. Internationale, culturele verschillen suggereren dat een boodschap via verschillende kanalen overgebracht zou kunnen worden.

De belangrijkste spelers in de wereldwijde out-of-homevoedselvoorziening hebben volgens de respondenten de verantwoordelijkheid om meer transparantie te bieden over wat er in hun voedsel zit.

Behoefte
Ria van der Maas, Wereldwijd Voedingsdeskundige voor Unilever Food Solutions: "De laatste jaren hebben we een boom gezien van snel en gemakkelijk eten, die gedreven wordt door de veranderende levensstijl van de consumenten. Daardoor maakten veel consumenten zich zorgen over de nutritionele impact van moderne eetgewoonten."

"De resultaten van dit onderzoek tonen duidelijk aan dat er wereldwijd behoefte is aan meer transparantie op het vlak van voedingsinformatie wanneer de consumenten buitenshuis eten, omdat ze zo gezondere keuzes kunnen maken."

Samenwerken
Gaby Vreeken, vicepresident Marketing UFS: "Het World Menu Report heeft een duidelijke boodschap voor iedereen die in de voedingsindustrie werkt. We moeten voor dit probleem met onze partners samenwerken en uitgebreid advies en informatie over onze ingrediënten verschaffen."

"We hopen dat deze resultaten nog maar de eerste stap zijn voor de aanmoediging van de voedselindustrie wat haar engagement in het debat rond voedseltransparantie betreft. Samen een oplossing vinden voor dit groeiende probleem moet zorgen voor een groter wereldwijd bewustzijn en een mogelijkheid om de voedselindustrie tot actie aan te zetten."

Helpen
"We moeten onthouden dat de keuzes die we maken, gebaseerd zijn op de keuzes die we hebben – en als onderdeel van de voedselindustrie moeten we onze klanten geven wat ze willen. Zo kunnen we zowel onze commerciële doelstellingen behalen als onze klanten helpen om hun gasten gezond, voedzaam en overheerlijk voedsel voor te schotelen."

World Menu Report.

---
Twitter-account
Horeca Entree.
Nieuwsbrief
Horeca Entree.
Horeca Entree-groep
LinkedIn.
Facebook-account
Horeca Entree.