Eén op de 5 Nederlanders hecht waarde aan een online recensie; vergeleken met andere Europeanen is dat gemiddeld.
Dat blijkt uit het jaarlijkse EuroPNstyles-onderzoek van Porter Novelli onder ruim 10.000 Europese consumenten (in 6 landen). Van de Nederlanders die van plan zijn om iets te kopen dat duurder is dan 50 euro, leest gemiddeld de helft (51 procent) soms eerst een online recensie.
Meer dan één op de 4 (27 procent) leest vaak online reviews.
Reviews schrijven
Verder schrijft 57 procent van de Nederlanders een recensie als ze een goede aankoop heeft gedaan. De Belgen en Fransen doen dit minder vaak (beide 55 procent). Bij de Duitsers ligt dit percentage op 73 procent voor een goede review en 71 procent voor een slechte.
Vaker negatief
Nederlanders schrijven iets vaker negatief (59 procent) dan positief (57 procent). Deze verhouding is in veel van de onderzochte Europese landen terug te zien. Online reviews worden nog altijd vaker op product- of reviewsites gedaan dan op fanpagina's van merken op sociale netwerken.
Geloofwaardigheid
Ondanks het grote percentage Nederlanders dat een review (soms/vaak) leest (78 procent) hecht maar 20 procent waarde aan deze online recensies. Echter, in Spanje (18 procent), Frankrijk (17 procent) en België (11 procent) is dat percentage nog lager.
Alleen meer Britten (26 procent) en Duitsers (25 procent) hechten gemiddeld meer waarde aan de online recensies. Het gemiddelde komt daarmee uit op 19,6 procent.
Rapportcijfers
Als het aankomt op vertrouwen in informatie van bedrijfs- of productwebsites, zijn Nederlanders nog wantrouwiger; maar 13 procent hecht hier (veel) waarde aan. Nederlanders zijn wel weer iets gevoeliger voor online ratings (rapportcijfers). 49 procent gelooft dat hoe meer mensen een product beoordelen met een cijfer, des te geloofwaardiger het gemiddelde cijfer van de online rating is.
Duitsers en Belgen volgen met respectievelijk 43 procent en 42 procent.
Sociale netwerken
Van de onderzochte landen delen Nederlanders het minst (23 procent) content op merk-fanpagina's op sociale netwerken. De koplopers zijn Spanjaarden (55 procent), Duitsers en Fransen (51 procent). 14 procent van de Nederlanders is wel eerder geneigd een product of dienst aan te schaffen als vrienden dit liken of aanbevelen op merk-fanpagina's op sociale netwerken.
Dit gebeurt iets vaker in Spanje (19 procent) en Frankrijk (17 procent).
Het onderzoek
De resultaten van het onderzoek komen uit het jaarlijkse EuroPNStyles-onderzoek. Daarmee worden zowel trends als het koop- en mediagedrag van consumenten onderzocht in België, Duitsland, Frankrijk, Groot Brittannië, Nederland, Portugal en Spanje.
Dit onderzoek werd uitgevoerd via het Global Opinion Panel van Synovate, waarbij een steekproef is gebruikt van in totaal 10.338 consumenten van 18 jaar (circa 1.725 respondenten per land). In deze analyse is Portugal buiten beschouwing gelaten.
---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

