Vmbo- en mbo-opleidingen voor de horeca kunnen beter op elkaar aansluiten zodat er minder uitstroom is vanuit het mbo.
Dat blijkt uit het project 'verbetering aansluiting vmbo-mbo in de sector horeca' van Kenwerk. Het resultaat is een onderzoeksrapport met verbetersuggesties voor de aansluiting tussen het vmbo en mbo.
Knelpunten
De belangrijkste knelpunten die uit het onderzoek naar voren komen zijn onderstaande.
01. Doorstromen van kaderberoepsgerichte leerweg naar een beroepsopleiding op mbo niveau 3 is niet altijd mogelijk.
02. Vmbo-scholen bieden vaak extra activiteiten en lesstof aan die niet in het examenprogramma zijn opgenomen. Hierdoor is het moeilijk voor het mbo om de aansluiting te vinden.
03. Keuzeproces: vmbo-leerlingen maken een foute of niet-overwogen keuze voor een mbo-opleiding.
04. Gebrek aan warme overdracht.
05. Eigenaarschap: vmbo en mbo voelen zich geen probleemeigenaar en hebben geen structureel overleg over aansluiting.
06. Uitwisseling van onderwijsconcepten tussen vmbo en mbo.
07. Begeleiding leerling op vmbo is veel intensiever dan op mbo, waardoor overgang voor leerling groot is.
08. Mate van zelfstandig leren is hoger op mbo dan op vmbo.
Aanbevelingen vmbo
De belangrijkste aanbevelingen die Kenwerk voor het vmbo doet, zijn onderstaande.
01. Bestudeer de kwalificatiedossiers die ten grondslag liggen aan de mbo-opleidingen.
02. Laat de leerlingen alvast meedraaien op het mbo. Hierdoor leren leerlingen de docenten kennen en andersom. Wanneer de leerlingen de docent al eerder hebben gezien, maken ze ook sneller contact met de docent in het mbo.
03. Maak meer gebruik van de instrumenten die beschikbaar zijn voor het begeleiden van de beroeps- en opleidingskeuze (websites staan in het onderzoeksrapport).
04. Organiseer meer praktijkgerichte activiteiten, zodat de leerlingen een beter beeld van de diverse beroepen krijgen.
05. Begin eerder met het verstrekken van informatie over de keuzemogelijkheden die leerlingen hebben na afronding van de vmbo-opleiding. Decanen kunnen de leerlingen actiever benaderen met deze informatie. Leerlingen stappen zelf niet snel naar een decaan toe. De mentor kan hier ook een belangrijke rol in spelen.
06. Enkele experts geven aan dat het wenselijk is om praktijkdocenten aan te wijzen als mentoren voor de laatste twee leerjaren van het vmbo. Zij kennen de praktijk en kunnen leerlingen hierover informeren en begeleiden bij hun keuze.
07. Experts hebben geadviseerd dat het vmbo kan ondersteunen bij het vinden van leer-werkplekken voor aanvang van de mbo-opleiding, zodat de leerlingen zonder problemen kunnen instromen in een beroepsbegeleidende leerweg van de mbo-opleiding.
08. Wees proactief in het verstrekken van leerling-informatie naar de mbo’s waar de leerlingen naartoe gaan. Informeer ouders hierover en benadruk het belang van deze informatieverstrekking.
09. Maak heldere afspraken met het leerbedrijf over wat wel en niet kan worden verwacht van de leerling.
Aanbevelingen mbo
De belangrijkste aanbevelingen die Kenwerk doet voor het mbo zijn onderstaande.
01. Probeer groepen samen te stellen met leerlingen die ongeveer dezelfde vooropleiding hebben gehad en/of leerbehoefte hebben.
02. Flexibiliteit en de leerling centraal stellen kan helpen om de doorstroom te bevorderen en de aansluiting te optimaliseren.
03. Voer intakegesprekken samen met het bedrijfsleven.
04. Sluit zoveel mogelijk aan op de instrumenten en begeleidingsmethodieken van het vmbo.
05. Het is raadzaam om het leerlingvolgsysteem te koppelen aan het leerlingvolgsysteem van het vmbo, zodat er een optimale gegevensoverdracht van de leerlingen plaats kan vinden.
06. Deel belangrijke informatie over de leerlingen met mentoren, docenten en bpv-begeleiders in het vmbo.
07. Intensiveer de begeleiding van leerlingen in het eerste leerjaar, zodat deze beter aansluit op de begeleiding die wordt geboden in het vmbo.
08. Maak heldere afspraken met het leerbedrijf over wat wel en niet kan worden verwacht van de leerling.
Samenwerking
De aanbevelingen die Kenwerk doet voor een beter samenwerking tussen het vmbo en mbo doet, zijn de onderstaande.
01. De samenwerking wordt verbeterd door deze op alle niveaus vorm te geven.
02. Zorg dat de samenwerking zowel top-down als bottom-up wordt georganiseerd.
03. Zorg vanuit vmbo en mbo dat er meerdere kartrekkers/initiatiefnemers zijn. Niet alleen het college van bestuur en de docenten, maar ook de directie en het middenkader moet de noodzaak van de samenwerking inzien om succesvol te zijn.
04. Probeer ook het bedrijfsleven en de ouders te betrekken in de samenwerking tussen de onderwijsinstellingen.
De samenwerking is volgens Kenwerk geslaagd wanneer leerlingen, docenten, schoolleiders en bedrijfsleven met passie over de samenwerking praten. Ga naar het volledige onderzoeksrapport.
---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

