
In 2009 vierde Lamme Textielbeheer vol trots het 175-jarig jubileum. Het bedrijf startte in 1834 met een bleekveld in Loosdrecht en is uitgegroeid tot een vooraanstaande dienstverlener in reiniging, beheer en voorziening van textiel voor vele klanten in horeca, luchtvaart en gezondheidszorg.
TOTAALCONCEPT Inmiddels wordt het familiebedrijf geleid door Jan Lamme, de zesde generatie. Het bedrijf heeft in de loop der jaren al grote veranderingen ondergaan. Jan bracht het nog een stap verder; van klassieke wasbeleving naar een totaalconcept op het gebied van textiel. Lamme Textielbeheer biedt haar klanten een pakket van transport, reinigen, beheer, ontwerp, verhuur en verkoop van textiel.
ONTZORGEN Jan Lamme: “Klanten worden persoonlijk, snel en direct geholpen door de juiste contactpersonen. Wij denken mee met de klant. Door ons ook te verdiepen in de logistiek en bedrijfsvoering van onze afnemers, maken wij het gehele textielbeheer efficiënter. Onze focus ligt op het ‘ontzorgen’ van de klanten op het gebied van textiel, zodat zij zich op hun eigen business kunnen concentreren.”
TAILORMADE “Ook voor tailormade linnen kan men bij Lamme Textielbeheer terecht. Wij denken mee, geven advies en helpen bij het ontwikkelen van uniek linnengoed dat aansluit bij het concept. Zo kregen we van het hotelconcept Papendal de aanvraag voor linnengoed dat we niet standaard in ons assortiment hebben. Het is heel inspirerend om dan samen met ons team om tafel te gaan zitten en te bedenken hoe we dit kunnen realiseren. Het resulteerde in een succesvolle samenwerking waarin we Papendal dagelijks voorzien van linnengoed en meedenken op het gebied van innovaties en logistiek.”
GEÏNTEGREERD LINNENCONCEPT “Voor Stayokay, een keten bestaande uit 27 hostels in Nederland, hebben we een linnenconcept met een eigen design ontwikkeld. We werden benaderd met de vraag of we linnengoed konden ontwikkelen dat aansluit op het vernieuwde interieurconcept van Stayokay. Samen met designer Edward van Vliet werd gezocht naar een ontwerp waarbij het concept werd geïntegreerd in het textiel. Edward had een bonte aaneenschakeling van kleuren in gedachte. Een niet gangbaar en dus uitdagend ontwerp voor de wasserij. Wij hebben vervolgens onderzocht op welke wijze we dit duurzaam kunnen uitvoeren. In samenspraak met ontwerper en ondernemer zijn we tot een prachtig resultaat gekomen. En omdat het hier om redelijke grote aantallen gaat, konden we onze processen erop aanpassen.”
NAPKING “Ook bij relatief kleinere afnamen willen we onze klanten flexibiliteit kunnen bieden. We hebben het concept Napking geïntroduceerd. Een lijn voor de verhuur die bestaat uit tafellinnen, keukendoeken, bedienings- en kokskleding. Het tafellinnen bestaat uit een witte basis. Met vier kleuren lopers en servetten, van licht naar donker, kan op eenvoudige wijze de uitstraling worden aangepast. Op een slimme wijze kan de ondernemer mixen en matchen en zijn eigen signature creëren.”
“We zijn flexibel in de Napkingverhuur. De ondernemers zijn niet gebonden aan overname en lange contracten en kunnen binnen het assortiment kosteloos wisselen om in te spelen op de uitstraling van bijvoorbeeld de seizoenen. Bijkomend gemak is het eenvoudig kunnen aanpassen van de kledingmaten bij wisselingen in het personeelsbestand.”
“Nieuw in het Napking-assortiment zijn de organic fairtrade-servetten met een linnenlook. Deze servetten zijn gecertificeerd volgens de Global Organic Textile Standard-richtlijnen en direct leverbaar. Bij voldoende vraag gaan we ook lopers aan het assortiment toevoegen.”
VERANTWOORD “Steeds meer organisaties verdiepen zich in manieren om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Als ontzorgend textielbeheerder bieden wij ook hoteliers de mogelijkheid om hotelkamers te voorzien van bedlinnen en badstof met het GOTS- en Max Havelaar-label.”
CHIP “De toevoeging van een, vrijwel onzichtbare, chip in het linnen zorgt voor effectieve controle op linnenartikelen. Met deze technologie worden voorraden op efficiënte wijze beheerd en vindt de aanschaf van nieuw linnen weloverwogen plaats. Dit bespaart grondstoffen en maakt de keten van textielproductie zuiniger. Natuurlijk geeft een chip de hoteleigenaar ook een uitgelezen kans om diefstal door gasten aan banden te leggen. Door middel van het scansysteem is de stroom van inkomende en uitgaande goederen namelijk perfect te registreren en controleren. Hotel The Exchange in Amsterdam koos voor dit innovatieve concept en liet een chip implementeren waardoor er een effectieve controle ontstaat op de linnenartikelen. En gezien de hoge omloopsnelheid loopt het hotel uitstekend”, aldus Jan.
LINNEN4U “Het linnenconcept ‘Linnen4U’ richt zich op de kleinere (boutique)hotels. Het hoogkwalitatieve linnenaanbod met decoratieve elementen biedt de hotels de mogelijkheid om hun eigen signature aan de kamers te geven. In het assortiment zitten kussens die variëren in grootte en samenstelling. Zo treft de gast altijd een kussen welke aansluit op zijn of haar wensen. Als basis hebben wij gekozen voor witte dekbedovertrekken en lakens. De kussens en bedlopers zijn in vijf verschillende kleuren verkrijgbaar. Binnen het Linnen4U-concept zijn tevens hoogkwalitatieve handdoeken verkrijgbaar. De handdoeken zijn gemaakt van 500-gramsbadstof. Hierdoor zijn hotels in staat om een luxueuze uitstraling te creëren voor een toegankelijke prijs. En zo kunnen we voor een ieder wat wils bieden, en meer.”
TEKST: PAULA PLANTINGA
FOTOGRAFIE: JIM ELLAM & BETROKKEN VENUES

