Food2Market en Nederland Bloeit houden de FoodChallenge, een zoektocht naar het voedsel van de toekomst.
De FoodChallenge is ontwikkeld met de kracht van sociale media in het achterhoofd. Partners zijn stichting Food Valley, Food Connection Point, Flanders’ FOOD, DIL (Deutsches Institut für Lebensmitteltechnik) en FPI (Food Processing Initiative).
Uitdaging
"Voedsel is en blijft een uitdaging, voor nu en de toekomst", aldus Roger van Hoesel, directeur van stichting Food Valley. "Niet alleen de eerlijke verdeling van voedsel in de wereld heeft onze aandacht nodig. Ook aspecten als gezondheid, duurzaamheid en gemak spelen een steeds grotere rol."
"Bovendien heeft voedsel een sociale en psychologische kant. Denk aan samen gezellig eten of genieten van iets lekkers. De grote vraag is: hoe kan het voedsel van de toekomst aan al deze zaken bijdragen?"
Challenges
Concreet houdt het in dat voor de FoodChallenge een Facebook-pagina is gelanceerd. Hier kunnen mensen meedenken over het voedsel van de toekomst. Er worden (minimaal) 4 verschillende challenges gehouden. De eerste is: 'creëer/schets jouw favoriete voedsel voor 2020'.
Van Hoesel: "Waar, hoe en met wie eten we? Al deze vragen zijn van belang en kunnen de richting bepalen waarin de aard en vorm van ons voedsel zich bewegen."
Inspireren
Food Connection Point-directeur Jan van Rijsingen: "Wij vragen mensen via Facebook om het voedsel van morgen te beschrijven of te laten zien. Verhalen, beelden, ontwerpen, alles is welkom. Het is de bedoeling dat we zo goede ideeën verzamelen, maar ook anderen inspireren om zelf na te denken."
De volgende 3 challenges hebben betrekking op duurzaamheid, gezondheid en design.
Beloning
Het allerbeste idee wordt uiteindelijk beloond met een exclusieve foodtrip ter waarde van 1.000 euro. Daarnaast zijn er als tweede en derde prijs entreebewijzen te winnen voor de Floriade, de wereldtuinbouwtentoonstelling die dit jaar in Venlo neerstrijkt.
Om in aanmerking te komen voor de prijzen is het de bedoeling dat deelnemers aan de FoodChallenge met hun idee zoveel mogelijk like’ van vrienden op Facebook genereren. Vervolgens komen ze daarmee in een top 10 terecht. Een professionele jury kiest uiteindelijk de winnaar.
Die bestaat uit Jan van Rijsingen (Food Connection Point), Roger van Hoesel (stichting Food Valley), Volker Heinz (DIL), Mark Bucking (Fraunhofer Institute), Erwin Lamot (Flanders’ FOOD) en Elies Lemkes-Straver (ZLTO) en Dick Veerman (Foodlog).
---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

