Innovatie

Trends 2012: geen daktuinen, wel foodtrucks

Daktuinen en qr-codes zijn (nog) niet dé navolgbare trend, volgens Amerikaanse chefs. Foodtrucks en tablets wel.

Dat blijkt uit het onderzoek What's Hot in 2012 van de National Restaurant Association onder bijna 1.800 Amerikaanse, professionele chefs. Gezonde kindermaaltijden en lokale inkoop (van vis tot alcoholische dranken) zijn de toptrends voor de menukaarten van restaurants.

De verdere top 10 bestaat uit:
* bijzonder lokale inkoop (bijvoorbeeld een eigen tuin);
* duurzaamheid;
* kindervoeding;
* kennis van gluten-/allergievrij;
* lokaal geproduceerd(e) wijn en bier;
* duurzaam zeevoedsel;
* goede granen in kindermaaltijden.

Technologisch
Smartphone-applicaties (25 procent) en tablets (25 procent) zoals de wijnkaart op de iPad, zijn volgens de chefs de belangrijkste technologische trends. Daarna volgen sociale media en de mobiele/draadloze mogelijkheid om te betalen aan tafel (beide 16 procent).

Qr-codes als de trend is slechts geloofwaardig voor 4 procent van de chefs.

Foodtrucks
Daarnaast zegt 61 procent dat ze een foodtruck wel als onderneming zien zitten; 17 procent weet het nog niet zo goed. Verder heeft 69 procent van de chefs geen eigen tuin: 21 procent uit ruimtegebrek, 48 procent omdat ze genoeg heeft aan de leveranciers.

31 procent heeft dus wel een eigen tuin, waarvan 3 procent één op het dak.

Bron: What's Hot in 2012 (8,18 mb), met 13 pagina's waarbij alle trends zijn onderverdeeld in verschillende categorieën.
Foto: National Restaurant Association.

---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account
Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie
Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep
LinkedIn.