De campagne 'Kinderen Lekker de Helft' stimuleert gezonde kindermenu's én beloont het restaurant met het lekkerste.
(Photo: Stichting Vrienden Fastservice)
'Kinderen Lekker de Helft' werd in 2011 op Texel gestart door Rob Maaswinkel, Annette van Ruitenberg en Anne Hottentot. Slowfood Texel adopteerde het idee en veel Texelse restaurants steunden het initiatief. Vervolgens volgden restaurants elders ook het voorbeeld.
De stichting Variatie op de Kaart nam ten slotte het initiatief om het project landelijk verder uit te rollen.
Kipnuggets
De campagne wil af van de standaardkindermenu's in restaurants met kipnuggets, patat, mayonaise en/of knakworsten. Ze wil gehalveerde, volwassen menu's waardoor kinderen gezonder eten en spelenderwijs hun smaak ontwikkelen.
Van de restaurants op Texel die al volwassen menu's voor kinderen op de kaart zetten, wil 75 procent dit blijvend doen.
Verkiezing
Onderdeel van de campagne is een verkiezing om het lekkerste kindermenu. De jury hiervoor bestaat voor de helft uit kinderen en voor de helft uit volwassenen. Gelet wordt op smaak, creativiteit, opmaak en de herkomst en kwaliteit van de ingrediënten.
'Kinderen Lekker de Helft' biedt restaurants verder promotiemateriaal, educatieve placemats, advies, achtergrondinformatie en workshops.
Supporters
Supporters van de campagne zijn Désirée Vegter, Tanja van den Berge, Ben van Beurten, Jonathan Karpathios, Variatie op de Kaart en Natural Respect.
---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

