Innovatie

Restaurants kunnen leren van foodtrucks

In de Verenigde Staten is discussie over de rol van foodtrucks.'Terwijl ze juist een bron van innovatie zijn.'

(Photo: National Restaurant Association)

Daar is over gesproken op het jaarlijkse, Amerikaanse congres COEX, schrijft Nation's Restaurant News (NRN). Zo zouden er critici zijn die zeggen dat foodtrucks alleen zouden worden gebruikt ter promotie of training van een 'echt restaurant'.

Kevin Ryan van de International Corporate Chefs Association wees echter op de unieke eigenschappen die het concept kent.

Gemeenschapsgevoel
"Het zijn proefkeukens op wielen die aantrekkelijk zijn voor millenials (generatie Y) en kunnen bijdragen aan het gemeenschapsgevoel. Verder staan ze bekend om hun creatieve gebruik van ingrediënten, gezondere soorten vlees (zie ook onder) en ambachtelijke dranken."

Ambachtelijk
"Ook creëren ze veel makkelijker een band met (kleine) ambachtelijke leveranciers omdat ze zo flexibel zijn in de keuze voor hun product. Bovendien kunnen ze natuurlijk gewoon bij de boer langsrijden."

Smartphone-apps
"Ten slotte maken ze erg creatief gebruik van nieuwe ontwikkelingen als gps-technieken en smartphone-apps om zichzelf te promoten en contacten te leggen met hun gasten (op sociale media)."

"Hun ongrijpbare natuur, gebonden aan veranderende routes, schema's én gerechten, is aantrekkelijk voor bepaalde consumenten."

Paneldiscussie
Na Ryans presentatie volgde ene paneldiscussie. Hierin zei Heather Gardea van fastserviceketen El Pollo Loco dat foodtrucks goed zijn omdat die jonge mensen opleiden voor restaurants.

Een andere spreker, Eric Justice, wees erop dat de zogeheten millenials zich juist erg verbonden voelen met de authenticiteit en passie van sommige foodtrucks.

Gezonder vlees
Weer een ander: "Het gebruik van andere, gezondere soorten vlees en de bereiding ervan groeit in populariteit. Denk aan varkensbuik of gedroogd, gezouten rundvlees. Foodtrucks versnellen deze trends."

Ze adviseerde dan ook dat restaurantketens goed naar foodtrucks zouden moeten kijken aangezien deze bronnen van innovatie zijn.

Bron: NRN.com.

---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account
Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie
Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep
LinkedIn.