Mark Plagge is de winnaar van de Food Innovation Battle. Dit werd bekendgemaakt op het Columbusplein van de BBB.
Plagge behoorde met Jelle Haverkorn en Af van Til tot de 3 finalisten die op de Horecava-stand van Food Innovation 3.0 hun gerecht met kalfsvlees moesten bereidden. Het gerecht was een variatie op een gerecht van tweesterrenchef Paul van de Bunt.
Plage ontving uit handen van Van de Bunt het prijzenpakket met onder andere een Big Green Egg. Alle 3 de finalisten mogen deel gaan nemen aan de zogeheten Cressperience. Samen met enkele chefs innoveren ze dan aan de Molteni Podium IV verder tijdens een jamsessie.
De jury
De jury voor de Food Innovation Battle bestond uit Anneke Ammerlaan (foodtrendwatcher), Marjan Ippel (What (not) to eat), Eric Miete (Koppert Cress), Gerwin Sanders (restaurant Twenty2 in Apeldoorn) en Luc Mercx (Freshweb). Zij was zeer te spreken over de ingezonden recepturen en de prestaties van de 3 kandidaten op de Horecava.
"Het is niet eenvoudig een receptuur van Van de Bunt te innoveren, te koken en te presenteren op de Horecava. Toch zijn de finalisten daarin geslaagd. Opvallend is de terughoudendheid in overheersende specerijen. De ingezonden recepten zijn puur en de smaak van de gebruikte ingrediënten geven de doorslag."
Gerechten
Jelle Haverkorn (ROC van Twente, restaurant De Zoeke) presenteerde op de Horecava een kalfslende met gele biet, geconfijte aardappel, gele peen en paarse spruiten. Ad van Til (Noorderpoort College Euroborg, Landgoed Ekenstein) kookte een trio van kalfszwezerik waaronder een krokant gebakken, gepocheerde loempiavariant. Van Til (op de afbeelding) stapte overigens pas een tiental maanden geleden het horecavak in.
Mark Plagge (ROC van Twente, Rodenbach) zette op de Horecava een creatie neer van krokant gebakken zwezerik, crème van pastinaak, linzen le Puy, truffeljus en paddenstoelen. Dit bleek uiteindelijk het winnende gerecht.
Food Innovation 3.0
De Food Innovation battle is een belangrijk onderdeel van Food Innovation 3.0, een nieuw platform van een zestal leveranciers die willen blijven innoveren. Tijdens de Horecava presenteerde de partners zich voor het eerst met een innovatieve stand.
De samenwerkende leveranciers zijn Koppert Cress, Couverts, Regeer Grootkeukentechniek, Cuise, The Greenery en Freshweb.nl. Daarnaast dragen een aantal vrienden van het platform hun innovaties bij: Libbey Professional Glassware, VanDrie Group, Dutch Specials en Rioba.
De mediapartners zijn Horeca Entree en Passion Holds Impressions. De organisatie is in handen van Servicecenter HT.
Afbeelding
Op de afbeelding: Mark Plagge (l) en Paul van de Bunt.
---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

