IceFondue van het bedrijf IceWizard uit Leiden is de overall-winnaar van de Horecava Innovation Awards 2012.
Dat werd maandag 9 januari bekendgemaakt bij de opening van de Horecava. IceFondue is een concept waarmee gasten aan tafel ijstapas kunnen maken in stikstof van min 196 graden Celsius.
IJstapas
De jury noemt IceFondue een verrassende en vernieuwende variatie op het bekende fondueconcept. Gasten halen vers fruit door vruchten- of chocodips en houden die vervolgens 5 seconden in de fonduepan, die gevuld is met stikstof. Zo ontstaan ijstapas.
De demonstratie die eigenaar Koen Gillis (afbeelding) van IceWizard tijdens de finale juryronde gaf, maakte indruk. De jury: "In de huidige, lastige economische tijden zoeken ondernemers naar verrassende oplossingen om de verwachting van gasten te overtreffen."
"IceFondue is een mooi, innovatief voorbeeld van zo’n idee met toegevoegde waarde. Gasten praten hierover, vertellen het verder, willen de beleving delen met vrienden en kennissen."
Prijzen
De IceFondue won ook de Horecava Innovation Award in de categorie Concepts & Co-creation. Behalve de award ontving Gillis een cheque voor marketing- en communicatie-ondersteuning door het bureau HarverPro in Oudewater, ter waarde van 5.000 euro.
Categorieën
In de categorie Food & Beverage won Bols Foam, op de markt gebracht door Maxxium. Deze likeurschuim voegt smaak en beleving toe aan onder andere cocktails, mixdranken, koffie, bier.
De SmartBar zegevierde bij Interior & Design. Deze snel op te zetten mobiele bar is multifunctioneel, voorzien van led-verlichting en valt te decoreren in eigen huisstijl.
De prijs bij Equipment & Services gaat naar het webbased systeem 'bonVito Loyalty' van Eijsink Afrekensystemen, waarmee ondernemers zelf digitaal acties kunnen voeren naar gasten en met ze kunnen communiceren.
Aanmoedigingsprijs
'Jas op slot' (JOS) kreeg de aanmoedigingsprijs. De JOS is een haak om een jas 'op slot' te zetten in een onbewaakte garderobe. De jury wil met de prijs waardering uitspreken voor de 9 studenten die deze oplossing bedachten en ze motiveren om innovatief bezig te blijven.
Ten slotte kreeg de Rendementscoach van Eijsink de publieksprijs uitgereikt. Deze winnaar was al eerder bekendgemaakt.
---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

