Gasten masseren aanleren, met crowdsourcing hotels creëren, minibars for the mind en culturele conciërges.
Dat zijn de hoteltrends van 2015 tot 2020 volgens Hans Meyer.
Talking Trends
Op de HotelLounge op de Horecava is dagelijks Talking Trends bij te wonen, waarin kenners relevante trends belichten. Dinsdag 10 januari was het dus de beurt aan Hans Meyer. Als eerste maakte hij duidelijk dat hij een positieve boodschap wilde geven, gezien alle negatieve berichtgeving.
"Er zijn tal van internationale ontwikkelingen waar je als hotelier op in kunt spelen."
BRIC-landen
Zo is er natuurlijk de toeristische opkomst van de BRIC-landen (Brazilië, Rusland, India, China). "In Nederland zijn nog maar weinig hotels gericht op Chinezen, terwijl die veel geld uitgeven. Niet alleen aan hotelaccomodaties, maar ook aan aanverwante zaken. Wil je op de Russen inspelen, dan moet je heel veel waarde bieden tegen lage kosten."
"Brazilianen bieden vooral kansen voor hoteliers als die inspelen op grote groepen & families en vanuit India komen steeds meer vrouwen. In laatstgenoemde trend vindt 100 procent groei plaats."
Betaalbare luxe
Over het algemeen genomen zijn er ook globale trends te benoemen in de hotellerie. Als eerste is er natuurlijk de steeds grotere vraag naar betaalbare luxe: veel waarde tegen lage kosten. "Kijk naar CitizenM, het Yotel, Z in Londen; steeds meer partijen bieden betaalbare luxe aan."
"We hebben geen zin meer om te betalen voor dingen die we niet nodig hebben."
Wellness
Andere trends hangen samen met de populariteit van wellness. Ten eerste houden concepten in dit vakgebied steeds meer rekening met lokale tradities en producten, zoals kruiden of as uit de vulkaan. Daarnaast willen mensen steeds vaker leren hoe ze zelf wellness kunnen toepassen, bijvoorbeeld masseren of op kookgebied.
Verder wordt wellness steeds technischer en is het bijvoorbeeld mogelijk tegenover een spiegel te trainen waarin de gast tegelijkertijd zijn hartslag ziet.
Lokale focus
Daarnaast is er de trend van de lokale focus. "Als ik in een hotel in Marrakech zit, wil ik ook weten dat ik in Marrakech ben", zegt Meyer. "Zo was ik laatst op Terschelling en zag ik in het hotel niets terug van de omgeving, ook niet bij de ontbijtproducten."
"Vooral hotels op het platteland kunnen hier in Nederland nog een slag slaan. Een partij die hier al erg goed op inspeelt, is Airbnb."
Crowdsourcing
Ook een kans voor de hotellerie is crowdsourcing. "Architecten, die het gebouw als uitgangspunt nemen, worden steeds later ingeschakeld. Eerst moet het proces van storytelling plaatsvinden, daaromheen wordt dan pas het hotel gebouwd."
"Verplaats je eerst in álle stappen die de (soort) gast neemt in je toekomstige hotel en ontwerp aan de hand van die zogeheten touchpoints je concept."
Sociale media
Belangrijk hierbij zijn sociale media, om met behulp hiervan samen met de doelgroep het hotel te ontwikkelen. "Betrek je potentiële gasten al tijdens het ontwerpproces bij je hotel."
Conciërge
In het verlengde hiervan is het ook belangrijk al voor de aankomst in contact te komen met de gast. Dit kan bijvoorbeeld met behulp van speciale conciërges, die rondom de overnachting(en) een complete hotelervaring bouwen.
Als voorbeeld noemt Meyer een culturele conciërge op Hawaii, die alle dagen mee op reis gaat en de mooiste plekjes laat zien.
Minibar
Verder is de standaard-minibar natuurlijk ook geen beleving meer, constateert Meyer. Als goed voorbeeld noemt hij een hotel dat een 'minibar for the mind' heeft. Daarin zitten allerlei zaken die aanzetten tot nadenken over filosofie en literatuur.
"Mensen vinden dat leuk en zijn echt bereid daarvoor te betalen."
Ten slotte gaan steeds meer merken branchevreemd en stappen ze in de hotellerie, is het niet meer weg te denken duurzaamheidsaspect een nieuwe, subtielere vorm van luxe en is níet-gratis, snelle wifi niet meer acceptabel.
---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

