Innovatie

Groot Warnsborn blinkt uit in gastvrijheid

Landgoed Groot Warnsborn in Arnhem is de winnaar van de titel Beste Gastvrijheidsformule 2012 Hotels.

Dit is een nieuwe wedstrijd van het Gastvrijheidsgilde. De uitslag werd donderdag 12 januari bekendgemaakt op de Horecava. De andere 2 finalisten waren landgoed De Holtweijde in Lattrop (tweede plaats) en Green Meet*s in Erica (derde plaats).

Volgens de jury is Groot Warnsborn doordrongen van gastvrijheid, onder andere door het gebruik van de 10 missiewaarden (zie onder).

Uitdagingen
Receptioniste Michelle de Velde Harsenhorst werd in 2010 tweede bij het NK Receptionisten. Ook werd ze bij Groot Warnsborn onlangs verkozen tot medewerker van het jaar. Samen met de hoteleigenaar stond zij dan ook op het podium.

De Velde gaf aan vooral spanning te voelen omdat De Holtweijde zo erg op hun bedrijf leek. Waarom ze toch gewonnen hebben? "We zien uitdagingen, geen problemen. We werken met passie, zijn proactief en enthousiast. Of het nu om gasten gaat die er voor een kopje koffie komen of die komen slapen."

"Ook noemen we iedereen bij (de) naam (die ze willen), we kennen de mensen persoonlijk."

Dolgelukkig
De jury roemde De Holtweijde vooral omdat ze volgens een zogeheten omgekeerde piramide werken, bottom-up. Ook geven ze de gast een podium, bijvoorbeeld op LinkedIn, om te vertellen wat hij vindt.

"En 'wij maken de gast dolgelukkig' is natuurlijk een prachtige missie."

Missiewaarden
De 10 missiewaarden die Groot Warnsborn aanhangt zijn als volgt.
01. Ik beïnvloed de mind-set van de gast in de eerste (en laatste) contactmomenten.
02. Ik denk in mogelijkheden, niet in problemen.
03. Ik ben omgevingsbewust, denk altijd mee en voel mij verantwoordelijk.
04. Ik neem niets aan, maar controleer altijd alles (ik luister goed en neem iedere gast/medewerker serieus).
05. Ik ken ons product en kan in voordelen (emotie) praten.
06. Ik verhef regels en procedures niet boven common sense. Ik blijf altijd zelf nadenken.
07. Ik heb een proactieve en positieve instelling (en straal tijdens mijn werk enthousiasme uit.
08. Wie een ander een fout ziet maken en hem/haar niet helpt, maakt er zelf één.
09. Ik verras door meer te doen dan verwacht.
10. Ik ben een ambassadeur van Groot Warnsborn, ben op de hoogte van de Warnsborn-communicatieregels en pas deze altijd toe.

Verkiezing
De verkiezing van Beste Gastvrijheidsformule Hotels is nieuw. Tijdens de Horecava zijn ook de Beste Gastvrijheidsformule Restaurants (maandag), Beste Gastvrijheidsformule Fastservicebedrijf (dinsdag) en Beste Gastvrijheidsformule Cafés (woensdag) verkozen.

---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account
Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie
Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep
LinkedIn.