Door de crisis verkopen restaurants minder desserts; er zijn echter trucjes om de verkoop te stuwen. En: foodtrends.
Daar is over gesproken op het jaarlijkse, Amerikaanse congres COEX, schrijft Nation's Restaurant News (NRN). Om (weer) meer desserts te verkopen zouden restaurants de deelbaarheid ervan moeten vergroten, alsmede de mogelijkheden om ze mee naar huis te nemen.
Daarnaast zou het de verkoop moeten stimuleren als de desserts kunnen worden geassocieerd met snacken.
Meest verkocht
Volgens recente cijfers is cheesecake het meest verkochte dessert in de Verenigde Staten (55 procent). Daarna volgen ijs(coupe) (50 procent), cake (47 procent), milkshake(-achtig product) (39 procent), brownie (39 procent) en vruchtentaart (39 procent).
Foodtrends
Op het congres werd ook gesproken over wat de restaurantgast anno 2012 nu wil. Kevin Ryan van International Corporate Chefs Association zette een aantal trends op een rij.
* Toenemende vraag naar gezonde opties.
* Toenemende vraag naar minimaal bewerkte voedingsmiddelen.
* Belang van de consument in de ondersteuning van de industrie in het gebruik van lokale en duurzame producten.
* Meer concurrentie en tegelijkertijd branchevervaging. Zo zijn er steeds meer chef-koks die een simpel (fastservice)restaurant openen. De consument wil immers een mix van fris, kwaliteit, luxe ambiance, betaalbaarheid en efficiënte service.
* Meer competitie tussen ambachtelijke winkels en supermarkten.
* Foodtrucks.
* Groei van de internationale markten.
Ten slotte noemde Ryan 2012 het jaar van de varken, waarbij hij verwijst naar het toenemende gebruik van varkensproducten in restaurants.
Bron: NRN.com.
---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

