Innovatie

De 10 foodtrends van de komende 10 jaar

Van kreeft uit de muur en bring your own food tot placenta eten: 10 foodtrends om de komende 10 jaar rekening mee te houden.

Het overzicht komt van Epicurious.

Automaten
Allereerst is het uit de muur trekken van eten allang niet meer voorbehouden aan kroketten en frikandellen. In Azië is het heel normaal om uit zo'n automaat noodles, sushi of verse boerderij-eieren te halen.

De trend waait nu over naar het westen, waar automaten in de Verenigde Staten en Europa zijn met verse kreeft, ijs, quiche of stokbroden erin.

Eigen bijtjes

Een andere trend is de opvolger van de trend om streekproducten te kopen: verbouw het zelf. Van kruidentuintjes in de vensterbank en kippenhokken op het dak tot bijen houden in de achtertuin.

Het percentage huishoudens dat ook maar in iets van zijn eigen voedsel voorziet steeg met 24 procent sinds 2007 (in de Verenigde Staten).

Ratelslang
Ook in opkomst is het eten van, in het westen, steeds vreemdere zaken zoals levende inktvis, gefrituurde insecten, menselijke placenta of ratelslang. In andere culturen zijn sommige dingen normaal. Nu wordt het ook in het westen het steeds normaler om zaken te eten die voorheen eng of afschuwelijk leken.

Ook (Amerikaanse) restaurants omarmen steeds meer de neus-tot-staart-aanpak en serveren zodoende lamstong, kippenpoten en varkensoren.

Eigen eten
Trend nummer 4 is bring your own food (byof) naar cafés. Dit gaat weer een stap verder dan het inmiddels bij velen bekende bring your own wine (byow) naar restaurants. De New York Post spotte begin 2010 al 5 bars waar gasten hun eigen eten konden meenemen, inclusief 2 zaken waar de gasten ook  gebruik mochten maken van de grill.

"Deze trend blijft wellicht groeien", schrijft Epicurious, "omdat het een win-winsituatie betreft. Cafés kunnen zo een restaurantomgeving creëren zonder moeilijk te doen over een keuken. En gasten hebben een betaalbaar en naar eigen inzicht in te vullen avondje uit."

Vegetarisme

Trend 5 is vegetarisme, dat populairder is dan ooit. In de Verenigde Staten eet grofweg 12 procent van de vrouwen onder de 35 jaar geen vlees en noemt 3  procent van de totale bevolking zichzelf een strenge vegetariër (geen vlees, vis of gevogelte).

Dit terwijl volgens een rapport van de United Nations 's werelds veestapel meer schade aan het milieu brengt dan alle auto's en vliegtuigen samen.

Suikervrij

Verder is het steeds meer gewenst om supermarktproducten te kopen waar zo min mogelijk inzit. Dat betekent: kortere ingrediëntenlijsten en meer producten die vrij zijn van conserveringsmiddelen, kunstmatige kleur- en smaakstoffen en suikervervangers.

Veel (Amerikaanse) fabrikanten zijn hier hard mee bezig.

Specifieker

Trend nummer 7 is dat steeds meer fabrikanten zich richten op producten voor specifieke foodcombinaties. Zo zijn er leveranciers van chocolade voor bij de wijn, koekjes voor bij de kaas ('en alleen voor bij de kaas') en een variëteit aan honing om te combineren met bijvoorbeeld thee of het zoeter maken van voedsel op de grill.

Applicatie
Ook steeds normaler is om te zeggen: daar is een app voor. Vandaag de dag is er wel een applicatie voor elke soort foodie, voorkeur of wens. Daarbij horen ook: het zoeken naar, reserveren óf recenseren van restaurants, aan vrienden vertellen bij welk restaurant je bent, uitvinden wat de seizoensgroenten zijn, foto's van gerechten/voedsel delen en calorieën bijhouden.

Epicurious: "We wachten nog steeds op de applicatie die je keuken schoonmaakt nadat je een etentje hebt gehouden".

Foodtrucks
Ketens al McDonald's en Burger King introduceerden al het eten om mee te nemen. Nu zijn vooral de mobiele foodtrucks in opkomst. Die serveren vandaag de dag echt allerhande zaken, van hamburgers van vrije-uitloopkoeien en Koreaanse taco's tot Belgische wafels en ambachtelijk ijs.

"Het is wachten tot de foodtrucks ook de kleinere dorpen en andere landen intrekken."

Online ambacht
Trend nummer 10 bestaat uit de online, ambachtelijke voedingswinkels. Ze zijn een aanvulling op alle andere diensten die al langer eten of producten thuis bezorgden.

Bron: Epicurious. Foto: Jean Scheijen, Vierdrie.nl.

---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account
Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie
Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep
LinkedIn.