De New Yorkse horeca inspireert 70 horecaondernemers. Onze hoofdredacteur is ook mee. Zij vertelt hierover.
Dit is deel 3 van de blog van Marjon Prummel die op inspiratiereis is in New York. Klik hier voor deel 1 en hier voor deel 2.
Zoals elke grote stad heeft New York ook daklozen en hulpbehoevenden. En juist omdat de stad zoveel extreem rijken herbergt, is de aandacht meestal vooral op hen gevestigd. Om ook een andere vorm van hospitality te ervaren hebben we met de hele groep 1.000 maaltijden uitgeserveerd aan daklozen in New York.
Soup Kitchen
Holy Apostles Soup Kitchen wil hongerigen voeden, comfort geven aan wanhopigen, gerechtigheid bieden aan daklozen en hoop geven aan iedereen die dat nodig heeft.
Persoonlijk zag ik erg op tegen deze dag omdat ik (zoals de meeste mensen) nu eenmaal niet graag geconfronteerd wordt met ellende. Ik zag wanhopige moeders met huilende kinderen voor me en stelde me in op één brok ellende.
Maar het viel mee. Soup Kitchen biedt de daklozen en hulpbehoevenden in de omgeving van de kerk 3 maaltijden per dag aan, maar ze mogen ook meerdere keren opscheppen. Er is genoeg voor alle daklozen in die buurt en de maaltijden zijn voedzaam (brood, fruit, groente, aardappels en vlees). Er waren geen moeders met zielige kinderen en alles verliep heel rustig.
Goede organisatie
70 horecaondernemers draaien hun hand natuurlijk niet om voor zo’n klus. In no time draaide de hele organisatie als een trein en er werden hier en daar zelfs wat verbeterpunten doorgevoerd.
De organisatie van Soup Kitchen runt op vrijwilligers. Donaties komen vooral van burgers en bedrijven. Bloomberg is de grootste financier van de Soup Kitchen. Vrijwilligers zijn er genoeg. We moesten zelfs moeite doen om die te kunnen helpen. Amerikanen hebben nu eenmaal veel sense for community en sense of hospitality. Alles draaide om het welbevinden van de mensen die kwamen eten. Zij werden ook steeds gasten genoemd.
4Food
We lunchen bij 4Food, een trendy hamburgerzaak met als missie to de-junk fastfood. Eigenaar Michael Shuman ontvangt ons in de hippe zaak die gevestigd is op een superdure A-locatie op Madison Avenue tegenover een McDonald’s …
Schuman: “We willen met 4Food laten zien dat fastfood ook vers, smaakvol en voedzaam kan zijn. Het is te gek dat frisdrank goedkoper is dan water en vlees goedkoper dan groente. We zien het als onze taak om te laten zien dat het anders moet en kan, op een duurzame en ethische manier, slow food in een fastfoodomgeving.”
4Food werkt met natuurlijke ingrediënten zonder kunstmatige toevoegingen en vlees en groente komt van lokale leveranciers en is seizoensgebonden. Alles wordt in de keuken zelf gemaakt. Ze frituren niets, hebben geen diepvries of voorraad. “We bestellen liever bij dan dat we dingen moeten weggooien.” Ook gewaagd is de keuze om geen Coca-Cola te verkopen.
Customizing
Een belangrijk onderdeel van het concept is customizing, iets dat hier in New York overigens vrij normaal is bij (fast)foodconcepten. Dat betekent in dit geval dat er voor het samenstellen van een menu meer dan een miljoen opties zijn. De basis is de (w)holeburger in de vorm van een donut gemaakt van rund-, varkens- of lamsvlees, kip, vegetarisch, zalm of ei. Vervolgens zijn er talloze toppings en toevoegingen mogelijk. Naast de bekende sla, kaas en tomaat, gaat het over hier over Red Lentil Dahl, geroosterde spruitjes, spinazie, avocado of shitake.
Echt bijzonder vind ik de keuze in het soort broodje: brioche, multigraan, rijst of pompernikkelbrood van roggemeel. Dat is bij het opeten ervan wel een uitdaging aangezien het snel uit elkaar valt.
Er is keuze uit samengestelde burgers met namen als Cali4nication, #Winning Burger of The Crispy Aardvark, maar het concept is gebaseerd op het samenstellen van je eigen creatie. Dat is tevens een belangrijk onderdeel van de marketing.
Sociale media
Schuman: “Onze marketing gaat via sociale media. Het geld dat we daarmee besparen investeren we in onze producten. Mensen kunnen via een iPad – waarvan er diverse op de tafels staan – een burger samenstellen, een naam geven en delen in hun sociale netwerk. Anderen kunnen jouw creatie ook bestellen. Iedere keer dat jouw hamburger door een ander wordt besteld krijg je 25 dollarcent bijgeschreven op een 'spaarkaart'. Sommige creaties zijn al meer dan 1.000 keer besteld.”
Het wandgrote beeldscherm heeft een Twitterfeed en toont de meest populaire burger. Ook wordt het scherm gebruikt om aan te geven welke burgers gereed zijn om afgehaald te worden bij de counter.
We zijn onder de indruk van het concept, maar de specialisten in ons team twijfelen wel aan de bedrijfsformule. Op de dag dat wij er waren verkocht 4Food 500 hamburgers. Iedere ondernemer weet dat dat niet genoeg is om de tent draaiende te houden op een dergelijke locatie. Ook in de logistiek en de processen waren er wel wat verbeterpuntjes te ontdekken (zie foto; daarop geeft Hajé de Jager tips). Misschien is het toch nog iets te idealistisch en vooruitstrevend. Respect voor Schumans idealen en durf; we hopen natuurlijk dat hij wel gaat slagen.
Spice Market
We dineren met een klein groepje bij Spice Market in het Meatpacking District. De Thaise keuken van de bekende New Yorkse chef Jean-Georges Vongerichten is zeer smaakvol en eigentijds. Ook het interieur, de bediening en de entourage is top. We hebben niet alleen heerlijk gegeten, we hebben ook ongelooflijk veel gelachen. Het was een topavond. Ik kan en mag het niet navertellen. Bedankt Hajé, Feikje, Imara, Theun, Mirjam en Paul.

