Winnaar VENUEZ Hospitality & style Awards 2011
BEST HOTEL CONCEPT 2011

Stichting Elisabeth is een regionale verpleeg- en verzorgingstichting. Toen het pand van de GG&GD in Breda vrijkwam, maakte de stichting gebruik van de mogelijkheid om hier een zorghotel in te realiseren. In december 2010 werden de deuren geopend van Hotel Merlinde, een viersterrenzorghotel waar gasten op een comfortabele manier in een prettige omgeving kunnen herstellen en revalideren.
HOSPITALITY PLANHet hotel wordt geleid door general manager Chris Opgenoort. “De stichting heeft het hele zorgconcept neergezet. Ik ben gevraagd voor mijn hotelexpertise. Door ons unieke concept blijft de zorg op de achtergrond en kunnen gasten genieten in een echte hotelambiance die van alle gemakken is voorzien, zonder geconfronteerd te worden met een ‘zorguitstraling’. Als je zorgbehoevend bent, wil je daar eigenlijk niet aan toegeven. Hier geven we gasten de schijn dat ze geen hulp nodig hebben. Iedere gast krijgt na het incheckgesprek een persoonlijk hospitalityplan dat gedurende het verblijf voortdurend wordt bijgesteld.”
EIGEN REGIE “Wij beschikken 24 uur per dag over een deskundig en enthousiast team van verpleegkundigen, dat geheel naar de wensen en behoeften van de gast inzetbaar is. Het professionele zorgteam wordt ondersteund door specialisten uit de hotellerie. Hierdoor kunnen zij zich volledig concentreren op het verlenen van kwaliteitszorg, waarbij de gast de regie in handen heeft. De gasten kunnen zelf bepalen waar en wat ze willen eten. Dat is heel gewoon in de hotellerie, maar niet in de zorg. Het hotel is gefinancierd door externe partijen. We vragen marktconforme hotelprijzen en die moeten we waar maken.”

GEBRUIKSVRIENDELIJK Hotel Merlinde beschikt over 49 eigentijdse kamers en suites voor een persoon of twee personen. De kamers kunnen volledig aangepast worden aan de behoeften van de gasten. Het interieur werd ontwikkeld door Beers|Brickworks en gebouwd door Van Venrooij Interieurbouw. Satelliet Meubelen leverde het merendeel van het meubilair. Stijlvolle en gebruiksvriendelijke ruimten zijn het resultaat. Zo is de receptiebalie op tafelhoogte gemaakt, kunnen rolstoelgebruikers bij elke tafel aanschuiven en zijn de gangen en toiletten luxueus, ruim opgezet. De centrale gang met 'blow-ups' van kroonluchters fungeert als hoofdroute. Dit levert spannende doorkijkjes op in de herenkamer, de damessalon en het restaurant.
NIEUWE DOELGROEPEN “We trekken doelgroepen aan waar we in eerste instantie helemaal niet op gerekend hadden. Naast ouderenzorg is het concept veel breder geworden. We groeien tevens in het toeristische segment. Ook hebben we een ouder echtpaar gehad dat hier haar bruidsnacht heeft gevierd. We zijn uniek op dit niveau in Nederland. Als je een stempel ‘zorg’ krijgt, moet je niet in een hoekje gezet worden, maar nog steeds kunnen genieten. Met Hotel Merlinde dragen we daar graag aan bij. We hebben de eerste stap gezet met dit hotelconcept en hopen dat er nog velen zullen volgen.”
hotel Merlinde
Schorsmolenstraat 6
4811 VP Breda
+31 (0)76 7513000
hotelmerlinde.nl
TEKST: PAULA PLANTINGA
FOTOGRAFIE: JIM ELLAM

