Financiën

'Veel ondernemers verblijfsrecreatie passief'

Veel ondernemers in de verblijfsrecreatie richten zich nog te veel op hun eigen aanbod en minder op wat de consument wil.

(Photo: Lincoln Rogers, iStockphoto)

Dat zegt de Rabobank. De bank ziet nog veel ondernemers in de verblijfsrecreatie die vooral gefocust zijn op het oriëntatie- en boekingsproces om gasten te trekken, wat vaak gepaard gaat met flinke kortingen.

Sociale media
"Zij zijn gericht op hun eigen aanbod en presenteren dat passief. Maar de consument heeft ook de behoefte om tijdens en na zijn vakantie zijn beleving te delen en evalueren. En dat doet de Nederlandse consument zeer actief online."

Nederland is wereldwijd namelijk nummer 1 als het aankomt op sociale media, zegt de bank. Meer dan 10 miljoen Nederlanders hebben een profiel op een sociale netwerksite of bezoeken deze regelmatig.

Transparantie
"Verder is de consument in staat te vergelijken, reizen op maat samen te stellen en zelf inkoopvoordeel te pakken. Internet zorgt immers voor transparantie, 100 procent bereikbaarheid en maakt direct boeken mogelijk. De consument bepaalt zelf en staat aan het roer bij het boeken van zijn vakantie."

Signalen
Door hier als ondernemer actief op in te spelen zijn meer gasten te binden die vanwege de goede ervaringen terugkomen, meent de bank. "De minder goede reviews zijn uitstekende signalen om het niveau van de onderneming op een hoger level te krijgen."

"Het levert ook nieuwe gasten op die vanwege de goede reviews komen en die minder geleid worden door de prijs alleen."

---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account
Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie
Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep
LinkedIn.