Het succes van ondernemers in de plattelandsrecreatie ligt in samenwerken en, vooral nu, blijven investeren.
Dat zei Annemarie de Groot, sectormanager Horeca & Recreatie van de Rabobank, tijdens het congres 'De kracht van samenwerking', opgetekend door Pretwerk.
Investeren
Uit cijfers van de Rabobank blijkt dat in onzekere tijden door bedrijven vaak snel wordt besloten om investeringen uit te stellen. De Groot: "Op de korte termijn geeft dat een positieve invloed op de resultaten. In de belevenissector van de recreatie kun je echter niet te lang de hand op de knip houden."
"Bedrijven moeten blijven (her)investeren. Informatie over achterstallig onderhoud of een weinig inspirerend recreatieaanbod wordt, mede door de opkomst van de recensiewebsites, razendsnel gedeeld met anderen."
Samenwerking
Specifiek voor de plattelandsrecreatie ziet De Groot kansen in samenwerking op 3 samenwerkingsdimensies:
* samen een gebied of regio aantrekkelijk maken; in overleg met VVV's of gemeenten;
* samenwerking zoeken met traditionele horeca en recreatie;
* samen leren van het succes en fouten van anderen.
"Juist de kleinere bedrijven hebben niet alle expertise in huis. Potentiële faalfactoren van een onderneming kunnen door samenwerking worden opgevangen. Zo kunnen bedrijven elkaar helpen op het gebied van marketingkennis of recreatief ondernemerschap/gastheerschap."
"Door gebruik te maken van elkaars sterke punten kun je samen een sterke positie in de recreatiemarkt creëren."
Bron: Pretwerk.
---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

