Financiën

Rooskleurige horecacijfers CBS onder vuur

De positieve omzetcijfers voor de horeca voor 2011 van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) liggen onder vuur.

(Photo: Robynmac, iStockphoto)

Het CBS berichtte eerder dat de horeca een omzetgroei van 3,2 procent behaalde over het vierde kwartaal van 2011. Over heel 2011 zou er sprake zijn van een omzetgroei van 4,9 procent.

Rooskleurig

Het FSIN, Foodstep en andere spelers uit de branche noemen deze cijfers veel te rooskleurig. Volgens FSIN-directeur Jan-Willem Grievink is het hele jaar al sprake van een chronische overwaardering van de omzet in de horecabranche.

"Het is onduidelijk hoe het CBS aan deze cijfers komt, dat was het hele jaar 2011 al zo. De cijfers zijn zo ver van de werkelijkheid verwijderd dat het om een steekproef- of rekenfout moet gaan."

"Je kunt zelfs zonder cijfers, met gewoon boerenverstand, al concluderen dat een omzetstijging van 3,2 procent gewoon niet kan in crisistijd. Want horeca is ongelooflijk gevoelig voor conjunctuur en consumentenvertrouwen."

Sligro & La Place
FSIN en Foodstep zijn niet de enige die de cijfers van CBS over 2011 niet herkennen. Ook uit de branche komen deze geluiden, onder meer van Sligro-directeur Willem-Jan Strijbosch en La Place-directeur Paul Bringmann.

Strijbosch: "CBS geeft mijns inziens een compleet verkeerde inschatting van de groei van de horecamarkt. De door het CBS veronderstelde groei wordt door niemand in de branche herkend, van producent en groothandel tot outlet. Mijn inschatting is dat de horecamarkt licht positief is in euro's en in volume dus licht dalend.

Bringmann sluit zich bij deze conclusies aan. "Wij vinden de CBS-cijfers veel te hoog en niet in verhouding met de werkelijkheid. De cijfers die het FSIN publiceert liggen mijns inziens veel dichter bij de werkelijkheid."

Omzetverlies
FSIN en Foodstep hebben begin januari omzetcijfers over 2011 naar buiten gebracht. Uit die cijfers blijkt dat de klassieke horeca en catering 2011 hebben afgesloten met een licht omzetverlies, terwijl de inkoopprijzen ook nog eens stegen met 2,5 procent.

De gehele foodservice komt daarmee uit op een kleine groei van 0,5 procent over heel 2011.

Eerder stond in Horeca Entree een artikel over wat de horeca kan leren van de crisis.

---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account
Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie
Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep
LinkedIn.