Financiën

ING: horeca profiteert pas in 2013 weer

De horeca (behalve hotels) staat eerst nog een jaar volumekrimp te verwachten, maar vanaf 2013 zal het beter gaan.

Dat voorspelt het ING Economisch Bureau. Na 3 jaar van afzetkrimp kon de horeca in 2011 eindelijk weer profiteren van volumegroei (+2 procent); alleen onder de cafés was sprake van krimp.

Opleving
Mede onder invloed van het lichte herstel van de economie wist de horeca in de eerste helft van vorig jaar zeer goed te presteren. Door de dalende bestedingen in de tweede helft van 2011 werd deze krachtige opleving in de kiem gesmoord.

Ondanks de groei in 2011 lag de afzet in de horeca trouwens toch nog circa 17 procent lager dan in het jaar 2000.

Volumekrimp
De opleving van vorig jaar lijkt echter van korte duur. Als gevolg van de oplopende werkloosheid, teruglopende koopkracht en daaruit voortvloeiende lagere consumentenbestedingen wordt voor 2012 volumekrimp verwacht (-1 procent).

Een toenemend aantal horecaondernemers voorzag in het vierde kwartaal van 2011 dan ook al een omzetdaling voor de komende 3 maanden. Vanaf begin 2013 trekken de consumptieve bestedingen naar verwachting aan en kan de horeca weer profiteren, aldus ING.

Hotellerie
In tegenstelling tot de andere horecabranches heeft de hotellerie voor het tweede jaar op rij volumegroei laten zien. Hotels wisten in 2011 circa 3 procent meer hotelovernachtingen, maaltijden en drankjes af te zetten. Een flink deel van deze groei kwam van buitenlandse gasten.

In 2012 kan de lichte economische groei in het buitenland de Nederlandse hotelier ook helpen. Daarom wordt voor de hotellerie, in tegenstelling tot de andere horecasegmenten, stagnatie in plaats van krimp verwacht.

Restaurants
Na jaren van forse krimp (in 2008 tot en met 2010 een gemiddelde jaarlijkse volumedaling van 6,2 procent) was de afzettoename in 2011 (+2,5 procent) een verademing voor de restaurantsector. Voor 2012 wordt een volumekrimp van 1 procent verwacht.

De omzetgroei wordt gerealiseerd door een verhoging van de prijzen, die vooral nodig zal zijn om de kosten te dekken.

Cafésector
Cafés hebben in 2011 wederom minder consumpties verkocht (-1 procent). In 2006 liet de branche voor het laatst een geringe volumegroei zien. Hierdoor ligt de afzet nu meer dan 30 procent lager dan in het jaar 2000.

Cafés zullen in 2012 hinder ondervinden van teruglopende consumentenbestedingen, waardoor de afzet naar verwachting met ruim 1,5 procent afneemt. Net als in voorgaande jaren zal de cafésector dit waarschijnlijk met prijsstijgingen proberen te compenseren.

Cafetaria’s
Cafetaria’s hebben in 2011 een sterke groei laten zien. Over het hele jaar nam het volume met meer dan 4,5 procent toe. Er was in het afgelopen jaar ook nog ruimte voor hogere prijzen, waardoor de omzet circa 8 procent hoger lag dan in 2010.

De negatieve effecten van de teruglopende consumentenbestedingen zullen helaas ook aan deze branche niet voorbij gaan. Hierdoor wordt voor 2012 een krimp in volume verwacht (circa 1 procent).

---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account
Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie
Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep
LinkedIn.