De helft van de Nederlanders is van plan in 2012 minder buiten de deur te gaan eten. 'Versterk de prijs-kwaliteitbeleving.'
Dat zei het FSIN bij de opening van de Horecava naar aanleiding van onderzoek door het GFK onder 2.200 consumenten. Volgens dat onderzoek is de helft van de consumenten dus van plan minder buitenshuis te gaan eten.
Kortingsbonnen
Bijna 3 op de 10 willen minder producten onderweg kopen (bij kiosken, tankstations, et cetera). Een kwart aast meer op kortingsbonnen en aanbiedingen. 10 procent kiest voor goedkopere alternatieven: een eetcafé in plaats van een restaurant, de foodretail in plaats van een eetcafé, et cetera.
In de catering is de verwachting van het FSIN dat mensen nog meer van huis meenemen naar werk of opleiding.
Prijs-kwaliteitbeleving
Kansen voor de horeca liggen volgens het FSIN vooral bij het versterken van de prijs-kwaliteitbeleving bij de consument. "Die zoekt namelijk in alle segmenten naar betaalbare concepten, zowel hoog als laag in de markt", zegt het FSIN. "Hoogopgeleiden willen de luxe van uit eten niet missen, geven ze in het consumentenonderzoek aan: wel iets lagere bestedingen, maar geen lagere frequentie."
"Horecabedrijven die daar slim op inspelen kunnen hiervan profiteren. Bijvoorbeeld met speciale menu’s, kortingen op rustige dagen/uren, meer aantrekkelijk geprijsde producten in het assortiment, betaalbare streekgerechten (samenwerking met lokale boeren), et cetera."
Concurrentie
"Het biedt ook kansen voor bedrijven in de sector gemak, die met meer beleving en extra nadruk op de betaalbaarheid de concurrentie met de supermarkt aan kunnen gaan. Catering zal kritisch naar het assortiment en de prijzen moeten kijken om te voorkomen dat nog meer gasten producten van huis meebrengen", aldus het FSIN.
---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

