Familiebedrijven zijn erg somber geworden over de economie. Alle focus ligt nu noodgedwongen op continuïteit.
Dat blijkt uit de Familiebedrijven Barometer van Van Lanschot Bankiers. De ondernemers zijn nu, na een opleving in de eerste helft van het jaar, somberder over de vooruitzichten van de Nederlandse economie voor de komende 6 maanden. De indexscore daalt met 37 punten van 118 naar 81.
Dit is de grootste verandering sinds Van Lanschot onderzoek doet onder familiebedrijven.
Continuïteit
Allerlei zorgen zoals wetgeving, personeel & lastendruk schuiven door de crisis dan ook naar de achtergrond. De continuïteit van het bedrijf vergt alle aandacht en staat met stip bovenaan als ondernemingsdoelstelling.
"Vernieuwen en aanpassen behoort tot de eigenheid van familiebedrijven", zegt Van Lanschot. "Het onderwerp innovatie krijgt in deze meting van de familiebedrijvenbarometer daarom specifieke aandacht."
Innovaties
Gevraagd naar de belangrijkste innovaties noemen de ondernemers in familiebedrijven respectievelijk vernieuwing van diensten (21 procent), productvernieuwing (11 procent) en ontwikkelen van geheel nieuwe producten (11 procent).
De eigen medewerkers spelen de belangrijkste rol in het ontstaan van innovaties, direct gevolgd door contacten met klanten/gasten. Eén op de 10 innovaties ontstaat bij toeval.
Bron/lees meer: Van Lanschot Bankiers.
Foto: Efffectve.com.
---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

