Koks zien een teruglopende omzet op zich afkomen en hopen onder andere op een verdere toename van oudere gasten.
Dat blijkt althans uit de zesde editie van FoodServicepeil-onderzoek waaraan 250 chef-koks van het Nederlands Kokspanel meededen. Over het algemeen zien de koks een teruglopende omzet op zich afkomen. Ze constateren met name dat vaker gekozen wordt voor goedkopere en eenvoudigere gerechten.
Gasten nemen bijvoorbeeld minder vaak een voor- of nagerecht of kiezen een gerecht dat minder duur is. Vooral gezinnen zijn erg voorzichtig geworden. De koks verwachten dat deze groep ook het komende jaar minder vaak zal aanschuiven, maar hopen op een verdere toename van het aantal oudere gasten.
Zodoende kunnen ze (een deel van) de omzet behouden.
Goedkoper
Verder kijken de chefs redelijk sceptisch naar de toekomst. Dit is zichtbaar in de gerechten die worden aangeboden, de producten die worden ingekocht en de kooksystemen die worden toegepast. Men speelt, al dan niet beperkt, in op de wensen van de doelgroep en probeert de gasten goedkopere alternatieven aan te bieden.
Om dit te bereiken let men zowel bij de inkoop van producten als bij de bereidingswijze goed op het beschikbare budget en de efficiency.
Proeven
Ten slotte zijn de koks ervan overtuigd dat kwaliteit wat mag kosten. Omdat er toch op de centen gelet moet worden, kijken ze bij het veranderen van een product ook naar andere merken die worden aangeboden.
Daarbij willen ze, meer als tevoren, proeven, ruiken en ervaren voordat ze overstappen.
---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

