60 procent meer mensen kocht iets met zijn smartphone of tablet. Het meeste geld gaat nog altijd naar het segment reizen.
Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2011-2, uitgevoerd door Blauw Research en GfK Retail & Technology. In de tweede helft van 2011 bestelden één miljoen mensen een product of dienst online via een mobiel apparaat.
Een jaar eerder waren dit er nog 600.000; dat is dus een stijging van 60 procent.
Aankopen
Eén op de 4 Nederlanders die via internet shopt, kocht in de tweede helft van 2011 apps via een mobiel apparaat. In de top 5 van mobiele aankopen staan verder dvd’s/blu-ray, muziek, boeken/tijdschriften/kranten, kleding/schoenen.
De meeste bestellingen worden vanuit huis gedaan: 70 procent bestelde de laatste mobiele aankoop thuis, 30 procent deed dit onderweg.
Reizen
Het meeste geld dat online besteed wordt gaat nog altijd op aan reizen: 3.670 miljoen euro. 2.240 miljoen euro hiervan gaat naar pakketreizen en appartementen. 1.430 miljoen euro gaat naar vliegtickets en hotels.
De gemiddelde besteding per consument daalde wel: van 888 euro per persoon in 2010 naar 885 euro in 2011. Ook wel: van gemiddeld 119 euro per bestelling in 2010 naar 115 euro in 2011.
Inspelen
Durk Jan de Bruin was voorzitter van de vakjury Beste Mobiele Webwinkel tijdens de Thuiswinkel Awards 2012. Hij onderstreept het groeiende belang van mobiel kopen. "Mobiel is een enorme groeimarkt, daar moet je als ondernemer op inspelen."
"Veel bestellingen worden tegenwoordig vanaf de bank thuis gedaan met een tablet op schoot. Ik zie echter nog steeds veel webwinkels die niet goed op de tablet draaien."
Bron: Thuiswinkel.org.
---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

