De scholburger, gemaakt van 100 procent Noordzeeschol, moet gasten van bedrijfsrestaurants aan de vis krijgen.
De scholburger is een initiatief van het North Sea Fish Center dat tot doel heeft een betere positie voor Noordzeevis te bewerkstelligen. "Noordzeevis is een verantwoorde viskeuze: dichtbij en wild gevangen", zegt een woordvoerder. "Een kwaliteitsproduct pur sang."
"De presentatie en productinnovatie hieromheen kan echter beter. Nieuwe producten moeten het consumenten makkelijker maken te kiezen voor vis. Vandaar dat op ons verzoek nu, als eerste van een serie nieuwe visproducten, de scholburger is ontwikkeld."
Foodatelier
De scholburger is ontwikkeld door het ver van de zee gelegen Foodatelier uit Enschede. Marc Oude Luttikhuis van het Foodatelier zag het als een uitdaging om een gemaksproduct met schol te maken dat ook herkenbaar zou zijn voor consumenten.
"Een burger was een voor de hand liggende keuze. Voor de bereiding in het bedrijfsrestaurant is het ideaal, bovendien is het een snackachtige product dat consumenten aanspreekt."
Vitam
Bedrijfscateraar Vitam introduceert de burger bij de 55 restaurants van grote bedrijven waar zij de dagelijkse lunch verzorgen. "Onze gasten hechten aan eerlijke, gezonde voeding voor de medewerkers", aldus Edgar Seesink van Vitam.
"Wij werken hiervoor al jaren samen met telers en daar komen nu ook Noordzeevissers bij."
Keurmerk
Bij de lancering van de scholburger ondertekenden het North Sea Fish Center en Stichting De Noordzee een verbeterprogramma voor de platvisvisserij in de Noordzee. Een groot aantal vissers gaat zich actief inzetten voor niet alleen een duurzame visserij maar ook voor het aanvoeren van een topkwaliteit.
Deze vis wordt straks onder het kwaliteitskeurmerk schol uit de Noordzee verkocht. Stichting De Noordzee bewaakt de duurzaamheidsstandaard van dit verbeterprogramma.
---
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief Fastservice Entree.
Abonnement Fastservice Entree.

