Het Ronald McDonald Kinderfonds is het sterkste maatschappelijke programma van Nederland.
Dat blijkt uit de Maatschappelijk Imago Monitor van SE Consultancy en Motivaction, waarvoor 2.640 Nederlanders tussen 18 tot 70 jaar zijn ondervraagd. Volgens de geënquêteerden is het Ronald McDonald Kinderfonds het bekendste, meest aansprekende en meest gewaardeerde maatschappelijke programma.
Onderwerpen
Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat 81 procent het (zeer) belangrijk vindt dat bedrijven aandacht besteden aan mens, maatschappij en milieu. Vergeleken met vorig jaar wordt nu meer aandacht van het bedrijfsleven gevraagd voor sociaal-economische onderwerpen: welvaart (van 50 procent in 2011 naar 55 procent nu), armoedebestrijding (van 38 naar 45 procent), het bestrijden van hebzucht (van 30 naar 34 procent) en aandacht voor achterstandsgroepen (van 30 naar 33 procent).
Dit zijn ook de gebieden waarop Nederlanders het vaakst vinden dat bedrijven hun maatschappelijke rol onvoldoende waarmaken: bedrijven worden opgeroepen de welvaart beter te verdelen.
Ondersteunen
Verder vindt 56 procent dat bedrijven goede doelen en maatschappelijke organisaties moeten ondersteunen met inzet van geld, mensen of hun producten en diensten. Dit was in 2011 nog 52 procent.
Rapportcijfer
Het gemiddelde rapportcijfer dat de ondervraagden geven aan de 30 grootste Nederlandse bedrijven voor hun prestaties op het gebied van mens, maatschappij en milieu, blijft dit jaar steken op een 5,5.
Bron: SE Consultancy en Motivaction.
---
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief Fastservice Entree.
Abonnement Fastservice Entree.

