Het oranje-paprika-ijs heeft de jury- én publieksprijs gewonnen in de verkiezing om het lekkerste product van Nederlandse bodem.
Dat werd dinsdag 22 november bekendgemaakt bij de uitreiking van Smaakvol2011, ook wel bekend als De Smaak van Nl. Het ijs is een initiatief van meesterijsbereider Theo Clevers van ijssalon Clevers in Grubbenvorst en kwekerij Hermans-Walter.
Clevers namen samen met Annette Hermans van de kwekerij de prijs in ontvangst.
Vitamine C
Hermans: "We zijn altijd op zoek naar nieuwe toepassingen voor onze oranje paprika's. De oranje paprika heeft een prachtige kleur, is sappig, zoet en bevat driemaal zoveel vitamine C als een sinaasappel. Het is het fruit onder de groente."
Clevers: "Het enthousiasme van Annette en haar man Wim Hermans over hun product is aanstekelijk. Daarom ging ik graag de uitdaging aan. De paprika als groente krijgt een nieuwe toepassing en in de ijsbranche zoeken we daar ook voortdurend naar."
"Mensen vinden het paprika-ijs in het begin een beetje vreemd, want men is paprika toch vooral gewend van de goulash."
De jury
De smaakjury bestond uit de culinair journalisten Jeroen Thijssen, Puck Kerkhoven en Dick Veerman. Veerman: "Het ijs is bijzonder lekker en lijkt zelfs zuivelachtig, zonder dat dat zo is. Ik was ook verrast dat het ijs voor 60 procent uit paprika bestaat."
Het paprika-ijs wordt onder andere gepresenteerd op de Floriade volgend jaar en is vanaf dinsdag 6 december te koop via de webshop.
De wedstrijd
De wedstrijd is een initiatief van het Syntens Innovatiecentrum, Taskforce Multifunctionele Landbouw en Foodlog.nl. Het paprika-ijs versloeg tal van andere finalisten.
Exposure
In 2010 won de Hottie Sambal van Sita Danser. "Exposure, dat is het belangrijkste wat het me heeft opgeleverd", zegt de winnares. "Het is geweldig en ook strelend dat de grootste bedrijven in de foodindustrie mijn product nu kennen, terwijl ik een kleine zelfstandige ben die tot voor kort 17.000 potjes sambal per jaar produceerde."
"Mijn verkoop is nu gestegen, maar wat nog belangrijker is, is dat ik door De Smaak van Nederland veel waardevolle contacten op heb gedaan. Ik weet nu sneller de juiste personen te vinden en heb bovendien Hottie Sambal echt op de kaart gezet."
Afbeeldingsrechten: Einte Visser, Syntens.
---
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief Fastservice Entree.
Abonnement Fastservice Entree.

