Fastservice

Nationale Cafetariadag over toekomst branche

Bij Levens Cooking & Baking Plaza in Gilze was maandag 14 november de tweede Nationale Cafetariadag. Een verslag.

(Photo: iStockphoto)

Het evenement had als thema 'klaar voor de dag van morgen'. Het initiatief van verschillende toeleveranciers trok zo’n 250 bezoekers. De ondernemers kregen livekookdemonstraties, konden één-op-één adviesgesprekken voeren en kregen praktische tips, waarmee het rendement van hun zaak verder kan worden verbeterd.

In speciale cursussen over sociale media konden de bezoekers zelf aan de slag met Facebook, Twitter en LinkedIn.

Sprekers

Ook waren er meerdere sprekers. Joris Levens, directeur van Levens Cooking & Baking Systems en voorzitter van het organisatiecomité van de Nationale Cafetariadag, heette de bezoekers allereerst welkom.

"We richten ons op de zelfstandige cafetariaondernemers. Allemaal ondernemers die zich willen laten inspireren en hun zaak verder willen optimaliseren."

Servex
Commercieel directeur van Servex, Jan Huurdeman, gaf een kijkje in de keuken van Servex. "De buitenshuisconsumptie groeit nog steeds. Inmiddels wordt 32 procent van al het eten buitenshuis genuttigd. Over 5 jaar zal dat percentage stijgen naar 40 procent."

"Er zijn dus genoeg kansen, mits je relevant bent en blijft voor de gast. Klantkennis en innovatie zijn de motoren van succesvol ondernemen. Weet wie je gast is en wat die wil."

Snelheid

In de Servex-formules, die zich op en rond de stations bevinden, speelt snelheid een belangrijke rol. "Uit onze onderzoeken blijkt dat mensen gemiddeld 1,5 artikel kopen en daar een halve minuut over doen. Ze hebben tussen de 2 en 7 minuten de tijd. We serveren in 25 seconden een verse koffie en in onze formule Pasta! zijn ze in staat in 90 seconden een verse pasta voor het oog van de klant te bereiden. Dat zijn belangrijke innovaties."

Hoofdtrends
Huurdeman benoemt verder 7 hoofdtrends voor de buitenshuismarkt. In de eerste plaats zal de gemaksconsumptie stijgen, moeten de producten direct te nuttigen zijn alsmede onderweg. De producten moeten kant-en-klaar zijn en gemakkelijk op te warmen, om later te kunnen nuttigen."

"Daarnaast moet het allemaal voor een goede prijs, want de klant wil waar voor zijn geld." Bij de trends in het assortiment is beleving belangrijk. Het moet lekker, gezond, verantwoord en vers zijn en er moet genoeg keuze zijn.

Verontrustend

Het middagprogramma van de Nationale Cafetariadag stond in het teken van een debat onder leiding van tv-kok Pierre Wind en journalist Ubel Zuiderveld. Zuiderveld wees de aanwezige ondernemers op het belang van vernieuwing. "Het omzetvolume in onze branche daalt al jaren. Alleen door prijsstijgingen kunnen we onze omzet op peil houden. Maar dat is wel verontrustend. We zullen dus moeten vernieuwen."

Imago
Daarnaast moet er gewerkt worden aan het imago. "Het is nog altijd zo dat de branche vaak in verband wordt gebracht met ongezond eten. En hoewel we allang weten dat een broodje kaas vetter is dan een broodje kroket, moeten we als branche wel het heft in handen nemen door toch in te spelen op die beeldvorming door gezonde alternatieven op de kaart te zetten."

Meer keuze
Wind beaamt dat en roept ook dat er veel meer keuze moet zijn. "Hoewel er ook mensen zijn die vinden dat cafetaria’s zouden moeten stoppen met het verkopen van onverantwoordelijke caloriebommen als mega-frikandellen en kapsalons, vind ik dat het veel belangrijker is dat je een gezonder alternatief biedt."

"Gezond én wat minder gezond, in één zaak." Wind pleit ervoor dat de helft van het aanbod gezond moet zijn. Het moet in ieder geval een veel prominentere plaats krijgen dan dat nu in de meeste zaken het geval is.

Winds bijdrag is onder andere dat hij de Snacksterren weer in het leven wil roepen.

Foto: iStockPhoto.

---
Twitter-account
Fastservice Entree.
Nieuwsbrief
Fastservice Entree.
Abonnement
Fastservice Entree.