Fastservice

Luciano's heeft beste gastvrijheidsformule

Luciano's IJssalon in Wassenaar van Luc Blok mag zich Beste Gastvrijheidsformule Fastservice 2012 noemen.

Dat werd dinsdag 10 januari bekendgemaakt op de Horecava. De wedstrijd is een initiatief van het Gastvrijheidsgilde. Luciano's won van Eat2Be in Groningen (derde plek) en La Place (tweede plek).

Prijzen
Luciano's kreeg een gouden medaille met oorkonde, een geldprijs van 500 euro voor de personeelspot, een magnum Champagne Taittinger en een bedrijfslidmaatschap van het Gastvrijheidsgilde ter waarde van 450 euro.

De jury
De jury bestond uit foodjournalist Ubel Zuiderveld, Puck Wilbers van HTC Advies, Jeannine Sok van het Gastvrijheidsgilde en juryvoorzitter Paul Udo. Zij beoordeelden de kandidaten vooral op originaliteit, het innovatieve gehalte en de compleetheid van de gastvrijheidsformule.

Ze vond dat Luciano's een toonbeeld is van professionele gastvrijheid in de horeca.

Personeel
Eerder op de dag lichtten de 3 finalisten hun gastvrijheidsbeleid toe. Luc Blok van Luciano's: "Gastvrijheid betekent onder andere gulheid in het onthalen van gasten. Dat begint bij het personeel. We werken vooral met jonge mensen, zijn een leerbedrijf. 90 procent blijft werken tot de studie is afgerond."

"Mijn werknemers (25, red.) zijn meer dan collega's. Er ontstaan levenslange vriendschappen; sommige mensen die nu al kinderen hebben zien elkaar nog steeds. Die hechtheid staat in het belang van de gast(vrijheid). De collegialiteit vertaalt zich naar de extra stap die ook voor de gast wordt gezet."

Smaak van de week
Luciano's heeft onder andere telkens een smaak van de week. Gasten krijgen in plaats van het koffiekoekje een ijsje met die smaak. Het personeel volgt baristacursussen, want de ijssalon serveert ook koffie. Het terras is open voor iedereen, ook voor gasten van andere zaken.

"Zelf sta ik, ondanks dat er elders veel meer ruimte is, altijd in de volle keuken van 10 vierkante meter. Ik vind het belangrijk dat mensen mij altijd kunnen zien."

Sociale media
Ook op sociale media is Luciano's goed bezig, iets wat de jury van het Gastvrijheidsgilde speciaal nog aanhaalde. Op Twitter, Facebook, Hyves of LinkedIn houdt de ijssalon diverse acties en laat ze haar gasten de smaken meebepalen.

Verder kunnen gasten een smaakabonnement nemen. Dit houdt in dat ze een sms'je krijgen als hun smaak weer in de vitrine ligt (84 smaken, 31 bakken, red.). "En Wassenaarders noemen Luciano's 'onze ijssalon'."
 

---
Twitter-account
Fastservice Entree.
Nieuwsbrief
Fastservice Entree.

Abonnement
Fastservice Entree.