Fastservice

Fastservicemerken handhaven positie top 100

McDonald's, KFC, Pizza Hut en Starbucks handhaven hun positie in de top 100 meest waardevolle merken wereldwijd. De laatste 2 stijgen zelfs iets.

Dat blijkt uit de ranglijst Best Global Brands van Interbrand. McDonald's staat net als vorig jaar op plek 6. Wel steeg de waarde van het merk met 6 procent. KFC zakte iets terug, van 62 naar 60, maar kende toch nog een waardestijging van 1 procent.

Pizza Hut steeg van 81 naar 83; de waarde steeg met 3 procent. Starbucks ging van plek 96 naar 97 en de waarde steeg met 10 procent.

Toppers
De ranlijst wordt aangevoerd door Coca-Cola, voor het twaalfde jaar op rij. Apple is de sterkste stijger (+58 procent). Verder doen technologische merken het erg goed: hiervan staan er 7 in de top 10. Ook zijn het 4 van de snelste stijgers.

Luxemerken zijn terug van weggeweest; de auto-industrie liet dit jaar een opvallend herstel zien. Een aantal financiële merken daarentegen blijft kampen met de nasleep van de bankencrisis van 2008.

Nederlands
Nederlandse merken presteren sterk. Vooral Heineken (nu op 91) presteerde in 2011 goed als sterkst groeiende biermerk op de wereldwijde ranglijst. Andere Nederlandse merken in de ranglijst zijn Philips (41) en Shell (74).

Moderne merken
Patrick Stal, director Business Development bij Interbrand Amsterdam, merkt op dat de meest merken druk bezig zijn zich aan te passen aan de nieuwe realiteit: aanhoudend instabiele markten en een onzeker bedrijfsklimaat.

"Onzekerheid is de nieuwe status quo, waardoor het moderne merk wendbaar moet zijn. Consistentie, relevantie en betrokkenheid zijn absolute voorwaarden om als merk de snelle veranderingen in de wereld bij te kunnen houden en moeten in de kern van het merkbeleid geïntegreerd zijn."

"De merken die dit jaar de top 100 haalden laten zien dat zij ondanks de moeilijke economische omstandigheden zijn blijven luisteren, ontwikkelen en innoveren om aan de veranderende voorkeuren en behoeften van de consument tegemoet te komen. Daarnaast blijven ze wel vasthouden aan een duidelijk gedefinieerde kern."

---
Twitter-account
Fastservice Entree.
Nieuwsbrief
Fastservice Entree.

Abonnement
Fastservice Entree.