Thuisbezorgkanalen zijn ideaal voor jongeren onder de 16 jaar die alcohol willen kopen; ook via cafetaria's is de aankoop makkelijk.
Dat blijkt uit het eerste, grote, landelijke onderzoek naar nalevingsgrenzen in opdracht van de overheid en uitgevoerd door Universiteit Twente.
Mysteryshoppers
Voor het onderzoek deden veertien- en vijftienjarige mysteryshoppers in totaal 1.338 keer een poging alcoholhoudende dranken te kopen in supermarkten, slijterijen, horeca, sportkantines en via thuisbezorgkanalen.
Slijterijen handhaafden het 'beste', met 60 procent (zwak-alcoholische dranken) en 38 procent geslaagde aankooppogingen.
Fastservice
Bij de thuisbezorgservices (zoals de boodschappenbezorgservice van een supermarkt, bierkoeriers en diverse thuisbezorgrestaurants) alle aankooppogingen. Er werd dan ook geen enkele keer naar een id-kaart gevraagd.
Bij cafetaria's slaagde 85 procent van de pogingen. Hier werd in 29 procent van de gevallen naar een id-kaart gevraagd.
Bron: Universiteit Twente.
---
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief Fastservice Entree.
Abonnement Fastservice Entree.

