De oudere consument eet en drinkt steeds vaker buiten de deur, (maar) het aanbod moet (daarom) een stuk beter.
Dat zegt het FSIN FoodService Instituut Nederland (FSIN) in haar eerste FoodShopper Monitor (zie onder).
Oudere gast
Ten eerste concludeert het FSIN dus dat de oudere consument steeds meer buiten de deur eet en drinkt. In de horeca bijvoorbeeld bezoekt 72 procent van de 50- tot 64-jarigen minimaal één keer per week een café, restaurant, hotel of leisurebedrijf. Bij 65-plussers is dat zelfs bijna 82 procent.
"Oorzaak: de babyboomers vormen de eerste generatie die van jongs af aan gewend is buitenshuis te consumeren", zegt het FSIN. "Nu ze over tijd en geld beschikken, blijven ze dat graag doen. Het aanbod kan echter beter op de oudere consument afgestemd worden. De meeste foodservicebedrijven richten zich namelijk nauwelijks op deze groep."
"Dat zou wel kunnen met bijvoorbeeld kleinere porties ('seniorenschotels'), kleine verwennerijen bij de koffie, keuze uit grotere en kleinere broodjes, meer wijnen per glas, tweegangenmenu’s of 55+-arrangementen."
Alleenstaanden
Verder vormen ook alleenstaanden een belangrijke doelgroep. "Zij speuren vooral naar gemak. Ze koken minder, eten vaker op werk of school, halen meer af, laten relatief vaak bezorgen en kopen frequenter producten in horeca en gemak. Veel restaurants hebben moeite om alleengaanden binnen te halen: tafels voor één zijn weinig gangbaar."
"Bij deze doelgroep ligt veel marktpotentieel, want over enkele jaren telt Nederland liefst 3 miljoen éénpersoonshuishoudens."
Zelfbediening
Consumenten besteden hun eet- en drinkeuro’s kritischer. Zelfbediening of bestellen aan een counter vinden ze geen probleem. Hiermee volgen ze de trend in de Verenigde Staten en Duitsland, waar consumenten in 2012 overigens wel bereid zijn meer uit te geven aan eten en drinken buitenshuis.
Nederlanders blijken verder gevoelig voor acties en mealdeals, vooral van fastfoodformules, eetcafés, broodjeszaken en foodretail.
Overige
Andere conclusies uit het onderzoek zijn de onderstaande.
* 95 procent van alle consumenten van 15 jaar of ouder eet of drinkt minimaal één keer per week iets buitenshuis.
* Mannen in de leeftijd van 20 tot 49 jaar zijn in zowel horeca, catering als gemak grootgebruikers bij uitstek.
* 72 procent van de consumenten eet of drinkt in een gemiddelde week minimaal één keer een product in de horeca; 58 procent op een locatie die door een cateraar voorzien wordt van producten en 53 procent bij een gemaksoutlet. Circa 13 procent gaat naar de supermarkt of retailspeciaalzaak om producten te kopen die ze daarna buitenshuis nuttigen.
* Brood en koffie zijn de producten die het vaakst buitenshuis worden geconsumeerd.
FoodShopper Monitor
De FoodShopper Monitor verschijnt voortaan jaarlijks. Basis van zo'n rapport is continu onderzoek onder consumenten, dat in opdracht van FSIN wordt uitgevoerd door GfK Panel Services.
De onderzoeken gebeuren met 3 invalshoeken:
01. De 3 foodservicekanalen horeca (restaurant, eetcafé, hotel, drankensector, horeca bij leisure), catering (bedrijfscatering, scholencatering en zorgcatering) en gemakssector (fastservice, koffiecafés, outlets op stations/luchthavens, pompshops, horeca in warenhuizen/winkels).
02. productgroepen;
03. de levensfase waarin de consument zich bevindt.
Ook wordt een vergelijking gemaakt met de thuisconsumptie in Nederland en zoomt de monitor in op consumententrends in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Duitsland.
---
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief Fastservice Entree.
Abonnement Fastservice Entree.

