Het budgethotelconcept easyHotel is opgezet door Stelios Haji-Ioannou, tevens oprichter van easyJet. Het concept richt zich op de zakelijke no-nonsensereiziger en -toerist. DanZep Hotels, masterfranchisehouder voor easyHotel Benelux, lanceert de eerste vestiging in Amsterdam, in het dynamische stadsdeel De Pijp.

BETALEN VOOR EXTRA’S “We openden half oktober onze tachtig kamers en zijn tot op heden vrijwel volgeboekt”, aldus de trotse Lucas Drewes, operationeel directeur van easyHotel Benelux. “In 2005 werd het eerste easyHotel in Londen geopend. Inmiddels is het concept uitgegroeid naar vijftien vestigingen in negen grote steden in Europa en het Midden-Oosten. Het principe is vergelijkbaar met Easyjet. Je boekt online een hotelkamer voor een scherpe prijs. Hoe eerder je boekt, hoe gunstiger het tarief. Je hebt al vanaf 49 euro een basiskamer met een goed bed, geluidsisolatie, verwarming, airconditioning, voldoende opbergruimte en een eigen douche en toilet. De kamer wordt schoon opgeleverd. Voor extra schoonmaak moet de gast bijbetalen, maar ook voor extra handdoeken, tv en internet. In het begin waren er nog weleens discussies. Nu er een prijslijst op de balie staat, heeft de gast precies inzichtelijk wat de kosten zijn en is het geen probleem meer. We bieden een goede prijs en vragen daarvoor aan de gast om overbodige luxe op te geven.”

VEILIGHEID “We bieden veiligheid en privacy. We hebben vrijwel geen cash in het hotel, waardoor de kans op een roofoverval minimaal is. Daarnaast beschikken we over een camerasysteem. De gast krijgt een sleutel die toegang biedt tot de centrale toegangsdeur. Nieuwe gasten moeten altijd aanbellen en zich bij binnenkomst registreren.”

FORMAT Het hotel aan de Ferdinand Bolstraat bevindt zich in een voormalig snookercentrum. De architect Filip Mens heeft de lay-out van de kamers bepaald. Gisela Boersma was verantwoordelijk voor het interieurdesign. Aan de hand van dit format worden meerdere hotels ontwikkeld. In het voorjaar van 2012 worden honderdtien kamers in Den Haag opgeleverd en in de zomer van 2012 nog eens honderdtwintig kamers in Rotterdam.

LOYALTYKAART Lucas: “We zoeken bestaande, incourante panden, die we ombouwen tot hotel. Het zijn altijd locaties in een levendige omgeving met directe horeca. Omdat we geen bar en restaurant bij het hotel hebben, profiteren de ondernemers in de omgeving er ook van. En gasten hoeven niet te betalen voor een duur hotel-restaurant. Onze gasten kunnen ontbijten bij de lokale middenstanders. We zijn diverse samenwerkingen aangegaan waardoor de gasten op vertoon van hun loyalty- en kamerkaart tot twintig procent korting ontvangen bij deelnemende partijen.”

DOELGROEP “Onze doelgroep is erg breed. We ontvangen gasten die overdag op een beurs staan, ’s avonds uitgaan en het hotel alleen gebruiken om in te slapen en te douchen. Wij richten ons op reizigers die voor Amsterdam komen en niet voor het hotel. Ook wordt door mensen uit de directe omgeving regelmatig een kamer geboekt; zo’n tien tot vijftien procent boekt een kamer voor vrienden en familie die langskomen, maar waarvoor ze geen slaapplek hebben.” Een gemakkelijke oplossing.
easyHotel Amsterdam
Van Ostadestraat 97
1072 ST Amsterdam
easyhotelamsterdam.com
TEKST: PAULA PLANTINGA
FOTOGRAFIE: JOOST BROUWERS


