
Na enkele jaren als Brand Ambassador verschillende drankmerken te hebben vertegenwoordigd, werkt Albert van Beeck Calkoen sinds september 2011 voor zichzelf. Met zijn bedrijf Mister Cocktail organiseert hij workshops Hospitality met binnen- en buitenlandse gastsprekers.
albert@mistercocktail.nl
Door te investeren in kennis en vaardigheden bij personeel valt een flinke winst te behalen. Getraind personeel is een mooi visitekaartje voor de zaak dat kan zorgen voor meer omzet. Bovendien voorkom je dat op het belangrijkste wordt bezuinigd: gastvrijheid.
De zaak moet een afspiegeling zijn van het gevoel van gastvrijheid van de eigenaar. En met gastvrijheid bedoel ik niet alleen de gasten ontvangen en hun jas ophangen: het gaat om alles dat zich in de zaak afspeelt. In de keuken, achter de bar of op kantoor, alles zou in dienst moeten staan van het realiseren van dat doel. Daarom is het van groot belang dat het personeel de visie van de ondernemer leert en begrijpt: zij moeten deze namelijk dagelijks in de praktijk brengen.
Neem personeel mee in jouw visie, informeer hen over de kosten van produkten en zorg dat ze regelmatig getraind worden. Voornamelijk met dat laatste kun je zorgen dat personeel meegaat in jouw beleving en dat ze nieuwe vaardigheden leren. Door bijvoorbeeld de cocktailkaart goed te kennen, kan je personeel veel beter de smaak van de gast vinden en verandert hij of zij zo van een order-taker naar een order-maker. Hierdoor kun je de uitgaven van jouw gasten verhogen of zoals ik het graag noem: optimaliseren.
Tegelijkertijd verhoog je het gevoel van gastvrijheid bij de gast. Doordat jouw personeel de menukaarten goed kent, kunnen ze gasten veel beter navigeren door het aanbod, of dat nu eten, wijn of cocktails betreft. Hierdoor groeit bij de gast het gevoel dat ze speciaal zijn. En wanneer alles dat geserveerd wordt helemaal klopt, overtref je hun verwachtingen.
Vaak zijn er bezwaren tegen trainen, namelijk dat het te veel tijd of geld kost. Maar bedenk dan dat juist jouw level van gastvrijheid een belangrijke factor is in de continuïteit van de zaak. Daarom is investeren in kennis niet alleen nuttig en leuk, maar vooral van groot belang voor de toekomst van de onderneming.
Bij het selecteren van personeel moet dan goed worden gelet op speciale kwaliteiten: grote kennis van wijn, koffie of cocktails zijn van enorme toegevoegde waarde voor het team, maar zorg dan ook dat de personeelsleden deze kennis kunnen delen.
Ook leveranciers kunnen wat dat betreft van grote toegevoegde waarde zijn. Te vaak wordt voornamelijk gekeken naar wat een leverancier aan korting kan bieden. Tegelijkertijd wordt er te weinig gerealiseerd dat deze leveranciers een enorm kennisnetwerk hebben en dit graag ter beschikking stellen aan hun klanten. Hoewel deze kennis natuurlijk iets meer op hun eigen produkten is toegespitst, kun je door wensen en verwachtingen uit te spreken tot een samenwerking komen. En die kan veel meer geld opleveren dan de bedongen korting.
Het meest belangrijk is om als ondernemer goed voor ogen te hebben wat jouw persoonlijke gevoel van gastvrijheid is en hoe je dat kunt realiseren in je zaak. Het is onmogelijk om bij elke tafel zelf te staan en elk drankje zelf te serveren, dus zorg dat jouw personeel je visie op gastvrijheid kent en uitdraagt. Op die manier zorgt je voor nog iets heel belangrijks: dat jouw gasten terugkomen!

