
Jeroen Veldkamp is tweevoudig baristakampioen, voorzitter van de stichting Dutch Coffee Promotions en werkzaam als koffietrendwatcher voor onder meer Douwe Egberts. Tevens is hij coffee consultant bij Horeca Development. Daarnaast is hij initiator van het CoffeeLab, een inspiratieplatform met trends en ontwikkelingen vanuit de wereld van koffie.
info@coffeelab.nl
Twee jaar geleden mocht ik als jurylid van de VENUEZ Style & Hospitality Awards het Van der Valk Hotel Houten beoordelen. Ik was van de eerste tot de laatste minuut erg onder de indruk van de ontwikkeling die Van der Valk aan het doormaakte. Van interieur tot concept, van idee tot uitvoering; alles klopte. Van der Valk Houten won de Award uiteindelijk niet, maar was een sterke genomineerde.
Dit jaar had ik een soortgelijke ervaring tijdens mijn ontmoeting met Rick Polman, general manager van Van der Valk Hotel Eindhoven. Ik was in de hoedanigheid van voorzitter van SCAE-Nederland. De stichting waarmee we koffie promoten en allerlei koffiegerelateerde competities organiseren. Rick Polman is horecaondernemer. Met de nadruk op ondernemen. Hij heeft door zijn durf en ondernemerschap de koffieontwikkeling in Nederland een enorme zet in de rug gegeven.
Het Van der Valk-team besloot bij de conceptontwikkeling voor hun nieuwe bar ‘Ozzo’ om direct rekening te houden met de productgroep koffie. En dat is in de Nederlandse horeca nog steeds redelijk uniek. Er werd gesproken met diverse mensen met verstand van zaken. Rick kwam terecht bij Jeroen Verhaegh van Mister Quality, een distributeur van allerlei ‘vergeten zetmethoden’. Toen Rick deze methodieken zag, en van Jeroen hoorde dat er geen espressobar meer opengaat zonder minimaal één van bovengenoemde spullen op de bar, was hij verkocht. En zo ontstond er een heuse ‘slow coffee’ bar in Van der Valk Eindhoven.
Toen ik het op Twitter las, twijfelde ik geen moment. Ik ben in de auto gestapt om het met eigen ogen te bekijken. En inderdaad. Een prachtig uitgevoerde bar, gemotiveerde medewerkers, een trotse general manager en vooral heel tevreden hotelgasten. Want ondanks de vernieuwing van Van der Valk, ligt de lat der verwachting nog steeds niet heel hoog. En juist dan is de beleving en de ‘unexpected added value’ erg hoog als er een gastheer of gastvrouw bij je aan tafel een potje koffie komt zetten. Compleet met verhaal, uitleg en advies.
Deze mooie ontwikkeling was voor onze stichting SCAE-Nederland een mooie kans om de rest van horeca Nederland te bereiken. We besloten om de jubileumfinale van baristakampioenschappen in Van der Valk Eindhoven te organiseren. Door alle medewerking van Rick Polman en zijn team werd ook de gemeente Eindhoven enthousiast. Zij besloten om op alle matrixborden, die langs alle wegen staan waar men de stad inrijdt, een grote aankondiging te doen. Dat is nog eens citymarketing. Niks tegenwerking of gedoe met vergunningen, maar een warm welkom voor alle bezoekers. Ook werden er veertig horecaondernemers uit Eindhoven uitgenodigd om vooral te komen kijken en inspiratie te te komen opdoen.
De finale was in één woord geweldig. Honderden toeschouwers in de zaal, meer dan drieduizend unieke bezoekers op de live stream, trending topic op Twitter en bovendien een droomwinnaar. Coen van Sprang was al een beetje de favoriet. Deze perfectionist, head barista bij Lebkov & Sons, was technisch nagenoeg foutloos. Een prachtige ambassadeur voor Nederland die tussen 12 en 15 juni in Wenen zal gaan strijden om de wereldtitel. Geloof me, 2012 wordt het jaar van de koffie.

