COFFEE BRU


Amsterdam Oost is verrijkt met een nieuwe coffee bar. Coffee Bru is de aanwinst van de zussen Marie-Louise en Lusan Drost en hun partners Joris Kobussen en Jeroen Keizer. Jeroen en Lusan kwamen na een lange reis geïnspireerd terug in Nederland. Ze hadden koffieplantages in Afrika bezocht en tijdens een bezoek aan een eenvoudig koffiebarretje in Zuid-Afrika, met heerlijke filterkoffie en uitzicht op zee, ontstond een concept waarin de oorsprong van het product en het gevoel van laagdrempeligheid elkaar ontmoeten. Marie-Louise en Joris zagen een uitdagend project ook zitten en met elkaar werd deze droom werkelijkheid.

LOCATIE Joris: “We hebben de hele stad doorgezocht op zoek naar een geschikte locatie. We hebben ook duurdere locaties bekeken, maar wilden een plek waar we tijd konden maken voor klanten zonder opgejaagd te worden door een enorme huurprijs. Deze locatie aan het Beukenplein in de opkomende wijk Oost was wel een optie.” Het Beukenplein bleek geschikt door de ligging vlakbij het Oosterpark en het interessante aanbod aan ondernemers op het plein, maar vooral de buurt, een gemengde dynamische omgeving in opkomst. Jeroen: “De populaire traiteur naast ons pand trekt klanten uit de hele omgeving, voor ons natuurlijk een bijkomend voordeel.”


NATUURLIJK INTERIEUR  “Met Coffee Bru willen we dicht bij het originele product blijven. Dat zie je ook terug in de inrichting met veel natuurlijke materialen en veel groen. We hebben de ruimte zelf gerenoveerd en ingericht met karakteristieke tweedehands meubels”, aldus Joris. Lusan is grafisch ontwerper en ontwikkelde de originele huisstijl.

WISSELEND ASSORTIMENT Het assortiment aan koffiebonen wisselt regelmatig. Jeroen: “We hebben momenteel vijf verschillende filterkoffies, een espressokoffie voor de melkkoffies en een meer uitgesproken espresso.” Op de bar prijkt een ‘cold brew’ waarmee koude koffie wordt gemaakt. “Het roept veel vragen op, waardoor je gelijk een ingang hebt om iets over de koffie te vertellen.” De ondernemers hebben bewust gekozen om volledig zelfstandig te werken en geen koffiemerken aan zich te binden. Jeroen: “We kiezen voor een mooie koffieselectie en laten ons assortiment afhangen van het aanbod. We halen bonen bij De Eenhoorn, The Golden Coffee Box en Bocca, maar komen ook door tips, waaronder Twitter, terecht bij leveranciers met bijzondere partijen.” Joris: “Ik werk daarnaast als steward en reis veel. Als ik speciale koffie tegenkom, neem ik die mee zodat we het hier kunnen proberen.”


BROEDERSCHAP Naast koffie biedt Coffee Bru een ruime selectie aan Chinese bladthee met originele namen die in een glazen theepotje wordt geserveerd. Voor de lekkere trek serveren ze zelfgemaakte taarten. “Als koffiezaak moet je het ook hebben van mensen die even snel een koffietje nemen. Maar we hebben vooral veel gasten die hier heel relaxed komen zitten. Het speelhoekje is bij kinderen erg populair en lokt ook hun ouders. Een goede zet”, lacht Jeroen. “We wilden een toegankelijke zaak voor de buurt creëren en dat is hier goed gelukt.” Het woord ‘bru’ is de Zuid-Afrikaanse slang voor ‘bro’, oftewel ‘brother’. De ondernemers hadden geen betere naam voor hun zaak kunnen kiezen.

Coffee Bru
Beukenplein 14
1091 KG Amsterdam
+31 (0)20 7519956
coffeebru.nl

TEKST: PAULA PLANTINGA
FOTOGRAFIE: JIM ELLAM