De eerste Week van het Nederlandse Bier, van zaterdag 12 tot en met zondag 20 mei, moet het Nederlandse bier meer onder de aandacht brengen bij de Nederlander. Nog niet eerder werd op zo’n grote schaal door alle partijen in de biersector samengewerkt.
Het doel van de organisatie is de consument laten zien en proeven wat en hoe er valt te genieten van het Nederlandse bier. Inmiddels zijn er ruim 100 brouwerijen in Nederland die zeer uiteenlopende bieren brouwen.
"Speciaalbier zit in de lift en genieten van bier komt steeds meer op gelijk niveau met het genieten van bijvoorbeeld wijn en whisky, ook in gastronomisch opzicht", aldus een woordvoerder.
Breed draagvlak
Deelname aan de Week van het Nederlandse Bier staat open voor alle partijen. De organisatie is een initiatief vanuit de gehele biersector: Nederlandse Brouwers (brancheorganisatie van de 8 grote brouwerijen in Nederland), het KBC (Klein Brouwers Collectief en vertegenwoordiger van een groot deel van de microbrouwerijen in Nederland), het ABT (Alliantie van Biertapperijen), de ongebonden kleine brouwerijen, PINT (bierconsumenten-vereniging), Bier&cO, Mitra Slijterijen, Bierburo, Birdy Publishing en AlleZ PR & Communicatie.
Activiteiten
De Week van het Nederlandse Bier zal openen met een landelijk evenement. Aansluitend vinden in heel Nederland bieractiviteiten plaats zoals open-brouwerijdagen, proefavonden, regionale festivals en bier- en gastronomieactiviteiten.
Alle laatste ontwikkelingen en activiteiten staan vermeld op de website www.weekvanhetnederlandsebier.nl.

