Branchenieuws

Trends: online clubhoppen en parelmelkthee

In 2012 clubhoppen jongeren steeds meer onlíne en brengen artiesten vaker hun muziek via het internet ten gehore. Ook neemt de Aziatische invloed toe: zo wordt Taiwanese parelmelkthee, thee met vruchtensap of melk en tapioca, het hipste drankje. De jongerentrends voor 2012 op een rij.


De trends zijn opgesteld door communicatiebureau Youngworks. Zo voorspelt ze een toevlucht van het online clubhoppen. Met de site Turntable.fm en de Facebook-applicatie Shaker (afbeelding) kunnen jongeren virtueel uitgaan of online hun dj-skills laten zien.

Hier ontmoeten ze hun online vrienden of leren ze nieuwe mensen kennen.

Ook zijn in 2012 steeds meer concerten live via de smartphone te zien. "Hoewel een smartphone-concert de beleving van een offline liveconcert niet snel vervangt, geeft het jongeren wel het gevoel dat ze meer in contact staan met de artiest."

Aziatische invloed
Een tweede trend bestaat uit de toename van Aziatische invloeden in de jongerencultuur. In de kleding (Japanse manga, odi-belt, kimono, dierenmuts) of in de muziekstroming K-pop uit Korea. Ook op het gebied van dranken komen de Aziatische invloeden terug.

"In 2012 wordt bubbletea (parelmelkthee) uit Taiwan, thee met vruchtensap of melk en tapioca, het hipste drankje."

Smartphones
In 2012 hebben smartphones nog veel meer invloed, ze worden een verlengstuk van de jongere. Bijvoorbeeld doordat de apparaten het humeur en de gevoelens van de gebruikers weerspiegelen. Daarnaast neemt het toetsenbord een steeds minder prominente plaats.

"We geven onze telefoon mondelinge opdrachten met Siri, sturen spraakberichten met Happy Tell, scrollen met onze ogen via SenseEye of voeren het wachtwoord in door met de ogen in een bepaald patroon te bewegen."

Verder helpt de telefoon de jongeren hun gezondheid op peil te houden met diverse apps. Zo voorspelt YoungWorks bijvoorbeeld een app die voor hardlopers simuleert dat ze achterna worden gezeten door zombies.

Knus & kneuterig
Verder op de planning volgens YoungWorks is knus & kneuterig (bordspellen op de iPad, buurtbingo), een nog heftigere protestgeneratie (meer opstand tegen de oudere generatie), retro-scheldwoorden ('gore marmot'), het einde van de zesjescultuur (met een diploma alleen red je het niet meer) en uitzonderlijke muziek- & kunstprestaties dankzij speciale technieken (in plaats van vaardigheden).

Bron/lees meer: YoungWorks.