De horeca moet stappen blijven nemen om de koffiedrinker tevreden te stellen; jongeren moeten worden 'overgehaald'. Verder zal de koffie-to-go-markt steeds groter worden in Nederland en zullen grand cafés steeds meer op het niveau komen van professionele koffiebars.
Dat blijkt uit het brancheonderzoek 'De Koffie- en theebar in Beeld' van Van Spronsen & Partners. Momenteel wordt zo'n 30 procent van de kopjes koffie buitenshuis gedronken. Dankzij de bevolkingsgroei zal het absolute aantal kopjes koffie buitenshuis toenemen.
Hogere eisen
Omdat de consument steeds meer kennis en goede apparaten in huis heeft, zal hij hogere eisen aan zijn kopje koffie stellen in de horeca. Jeroen Veldkamp van CoffeeLab: "Vroeger was het zo dat de consument de leverancier volgde in de ontwikkelingen, maar de rollen zijn nu omgedraaid."
"In vergelijking met de horeca is de consument sneller in de ontwikkeling wat betreft de koffie en de kennis."
Vergadermarkt
"En er zijn nog veel horecabedrijven die het standaardbakje leut serveren", zegt van Spronsen. "Zeker in de vergadermarkt of tijdens feesten en partijen moet men daar nog beter op inspelen."
Afsluiting maaltijd
Tom Rombouts van Coffee Pro wijst ook op de afsluiting van de maaltijd. "De horeca is zich beter gaan realiseren dat koffie en thee veelal de afsluiting vormen van een maaltijd; tevens dat op dat moment de rekening moet worden betaald."
"Het is dus zaak van dat moment vooral ook een plezierig en smaakvol moment te maken."
Jongeren
De 35+-er is de traditionele koffiedrinker; jongeren vinden de smaak van koffie vaak te bitter. Dat zou kunnen betekenen dat er absoluut gezien minder kopjes koffie gedronken gaan worden. Maar deze jongeren zijn wel te verleiden met spannende, zoete creaties, die steeds meer op de markt komen.
Veldkamp ziet dat leveranciers en ketens hierop inspringen. "Douwe Egberts introduceerde de DE Koffie Cafés en is veel aanwezig op festivals of bijvoorbeeld de huishoudbeurs. Hiermee (her)introduceren we koffie onder de verschillende doelgroepen."
"Ook geeft de komst van Starbucks en de overname van CoffeeCompany een goede impuls aan de markt. Iedere keten focust zich op een andere doelgroep, waardoor bijvoorbeeld Starbucks geen concurrent zal zijn voor de DE Koffie Cafés."
Koffie to go
Verder zal de koffie-to-go-markt steeds meer toenemen in Nederland. Veldkamp: "We zijn aan het veramerikaniseren. We zijn meer onderweg, we denken dat we het steeds drukker hebben en we zijn op zoek naar meer snelheid. Kortom, we zijn langzaam een to-gocultuur aan het creëren."
"Ook vanuit het bedrijfsleven zien we dat de werknemer steeds hogere eisen stelt en niet meer tevreden is met het kopje koffie dat de baas aanbiedt. We gaan dus naar buiten voor ons kopje koffie."
Flesje water
Van Spronsen wijst er ook op dat het tegenwoordig normaal is om met een flesje water over straat te lopen. "Het is een kwestie van tijd voordat dat flesje wordt vervangen door een beker koffie."
Zeker met de plannen van DE/CoffeeCompany en Starbucks zullen we de komende jaren steeds meer to-go-outlets zien. En deze ontwikkeling kan wel eens in een versnelling raken dit jaar."
Ook Veldkamp voorspelt dat het aantal koffiebars toe gaat nemen. "De horeca en dan met name de (grand) cafés krijgen het hierdoor zwaar. Deze groep zal ook meer richting de koffiebar gaan en zal het nut van goede koffie, training en goed personeel moeten gaan inzien om een speler in de markt te blijven."
Bron: 'De Koffie- en theebar in Beeld'.

