Branchenieuws

Rol horeca bij alcoholmisbruik jongeren

Een betere handhaving van de leeftijdsgrens in de horeca- en retailbranche zou het beste effect hebben tegen alcoholmisbruik door jongeren. Ook zorgen prijsacties in de horeca ervoor dat jongeren meer gaan drinken. Dat blijkt uit onderzoek van Joris van Hoof van de Universiteit Twente.


Tussen de intentie om alcohol te gebruiken en daadwerkelijk alcoholgebruik zitten drie mogelijk barrières: de economische beschikbaarheid (de prijs van alcoholhoudende dranken), de fysieke beschikbaarheid (het aantal verkooppunten en hun openingstijden) en de juridische beschikbaarheid (regelgeving en de naleving ervan).

Beperking
Volgens Van Hoof kun je op meerdere van deze punten het alcoholgebruik onder jongeren beïnvloeden, maar de beste kansen ziet hij voor beperking van de juridische beschikbaarheid.

Met behulp van vijftienjarige mystery shoppers toonde Van Hoof aan dat jongeren momenteel in vier van de vijf gevallen probleemloos alcohol kunnen kopen in supermarkten, slijterijen en horecagelegenheden.

Volgens de onderzoeker kan de overheid een belangrijke rol spelen bij de vermindering van de problematiek door te zorgen dat de leeftijdsgrenzen beter worden gehandhaafd.

Alcoholcoma's
Naast het onderzoek naar de verkrijgbaarheid deed Van Hoof onderzoek naar zogenaamde alcoholcoma's bij jongeren. De trend die zijn onderzoek laat zien is dat er jaarlijks meer jongeren in het ziekenhuis worden opgenomen en de condities waarin deze jongeren verkeren steeds serieuzer worden.

Prijsacties
Verder concludeert Van Hoof onder meer dat prijsacties in de horeca ervoor zorgen dat jongeren meer gaan drinken. Jongeren zoeken de horecagelegenheden niet specifiek uit op prijsacties, maar besteden bij een horecagelegenheid met prijsacties wel dezelfde hoeveelheid geld - en drinken dus meer - als wanneer zo'n actie er niet zou zijn.

Bron: Universiteit Twente.
 

Hyves-account Proost! Magazine
Gratis horecanieuwsbrief
Proost! Magazine
Twitter-account
 Proost!
Magazine.