Branchenieuws

Relatief weinig starters in horecabranche

Het aantal nieuwe horecabedrijven ligt lager dan het gemiddelde in het bedrijfsleven. Het aantal opheffingen gemiddeld hoger. De verschillen tussen de deelsectoren zijn wel groot. De cafébranche had de laatste jaren relatief veel te maken met bedrijfsbeëindigingen.


Dat blijkt uit het onderzoek 'Ondernemen in sectoren 2011', waarin ook de horeca uitgebreid (in cijfers) aan bod komt. Het EIM keek bij bovenstaande conclusie naar de cijfers in 2010.

Vergelijking
In de horeca lag het aantal starters op 5,1 procent, tegenover 6,8 procent in het bedrijfsleven. Het aantal nieuwe dochters lag op 2,0 procent, tegenover 2,1 procent in het bedrijfsleven. Het aantal faillissementen in de horeca lag op 6,6 procent, tegenover 6 procent in het bedrijfsleven.

Het percentage 'andere opheffingen' lag respectievelijk op 0,7 en 0,6 procent.

Groeiers
Verder lag het aantal groeiers in de horeca op 31 procent, tegenoer 38 procent in het bedrijfsleven. Het aantal gelijkblijvers lag in de horeca op 23 procent, tegenover 28 procent in het bedrijfsleven. Het aantal (groei-)krimpers lag respectievelijk op 47 en 34 procent.

Deelsectoren
Uiteraard zijn de verschillen tussen de deelsectoren groot. Het starten van een lunchroom is bijvoorbeeld laagdrempeliger dan het starten van een hotel of een vakantie- of conferentieoord. Ook heeft de cafébranche de laatste jaren met relatief veel bedrijfsbeëindigingen te maken.

En het aantal ijssalons groeit sterk, vanwege de grote vraag naar hun schepijs en kwaliteitskoffie.

Innovatie
Overigens heeft de horeca vergeleken met het totale mkb minder ondernemers die als innovatief bestempeld kunnen worden. Wel is er sprake van vernieuwingen in de horecaformules, waarmee de veranderende consument beter bereikt en bediend wordt.

Schaalgrootte

Verder blijkt uit het EIM-onderzoek dat het mkb voor driekwart de omzet, werkgelegenheid en bruto toegevoegde waarde in de horecasector bepaalt. Horecaondernemingen zijn dan ook relatief kleinschalig met gemiddeld 5 arbeidsjaren en 500.000 euro omzet op jaarbasis.

Ook hier zijn grote verschillen tussen en binnen de deelsectoren. De hotelbranche realiseert bijvoorbeeld met 7 procent van het aantal ondernemingen 20 procent van de sector, terwijl de café’s met 28 procent van het aantal ondernemingen 19 procent van de sectoromzet realiseren.

De hotelbranche kent bijvoorbeeld grote internationale hotelketens, maar ook kleine b&b's. De cafetariabranche kent op zijn beurt grote landelijke fastfoodketens, maar ook kleine lokale cafetaria's.

Prognose
Voor de eerste helft van 2012 verwacht het EIM dat het omzetvolume in de horeca met 0,5 procent toeneemt en in het tweede kwartaal met 1 procent. Voor wat betreft de werkgelegenheid verwacht het EIM de respectievelijke waarden -0,25 procent en 1 procent.

Kansen
Kansen ziet het bureau net als vele andere in branchevervaging, gezond & verantwoord voedsel, verduurzaming en het belang van sociale media.

Vooral in de hotelsector heeft dat laatste een grote impact: ongeveer driekwart van de hotelgasten gebruikt internet immers als referentie bij het zoeken naar een kamer.

EIM-onderzoek 'Ondernemen in sectoren 2011'.