De ReclameCodeCommissie (RCC) heeft beoordeeld dat Groupon op een misleidende manier reclame maakt om Nederlandse (horeca)ondernemers te werven. 'De weg is nu vrij voor schadevergoedingen, eventueel via Koninklijke Horeca Nederland (KHN).'
Dat schrijft NUzakelijk. De Groupon-website zou ten onrechte de indruk wekken dat de informatie over gebruikers van Groupon gebaseerd is op Nederlandse consumenten, terwijl de gegevens in werkelijkheid gebaseerd zijn op Amerikaans koopgedrag.
De RCC beveelt het Amerikaanse bedrijf dan ook om zijn reclames in Nederland aan te passen.
Schadevergoeding
Marketingspecialist Max Kohnstamm diende de klacht in. Volgens hem is nu de weg vrij voor schadevergoeding aan gedupeerde ondernemers. "Je hebt bijvoorbeeld als restauranteigenaar verliesgevend maaltijden geserveerd, terwijl die gasten nooit meer terugkomen."
De meest kansrijke route hiervoor zou via KHN zijn 'want de drempel is te hoog voor een individuele ondernemer'.
Wanprestatie
De uitspraak is wereldwijd een unicum, maar Kohnstamm wijst erop dat in Duitsland en Frankrijk dezelfde informatie op de website van Groupon staat. "Het begrip 'wanprestatie' heeft daar dezelfde betekenis."
Bron: NUzakelijk.

