40 cafés strijden om de titel Vriendenkring Hertog Jan-café 2012. Voor deze vierde editie konden ondernemers zich voor het eerst actief aanmelden. De horecazaak met de meeste consumentenstemmen krijgt de publieksprijs. Daarnaast is er als vanouds een vakprijs.
Voor de publieksprijs ontvangen de deelnemers binnenkort promotiematerialen waarmee ze in de maand februari gasten kunnen oproepen om hun stem uit te brengen via internet of sms: NL [spatie] HJ [spatie] naam café [spatie] plaatsnaam naar 3669.
Mystery visits
Daarnaast vinden in februari mysteryvisits plaats voor de vakprijs. De inspecteurs letten vooral op gastvrijheid, sfeer, productkwaliteit en bierbehandeling. Daarnaast wordt gekeken naar de presentatie en de verkoop van de Hertog Jan-speciaalbieren ten opzichte van vorig jaar.
10 finalisten
Op basis van deze scores worden 10 bedrijven genomineerd voor de finale. De vakjury bezoekt deze kandidaten in maart anoniem. Onafhankelijk van Hertog Jan wijst deze jury vervolgens de opvolger aan van de winnaar van 2011 (afbeelding): grand café In den Grooten Slock in Amersfoort.
Winnaars
De winnaars van beide prijzen worden bekendgemaakt tijdens de jaarlijkse Vriendenkringdag, begin april. Zij krijgen een rol in de nieuwe campagne van Hertog Jan.
Verder krijgt de vakprijs-winnaar de Zilveren Schuimspaan en een bierproeverij voor alle medewerkers, verzorgd door Gerard van den Broek van Hertog Jan. De nummers 2 en 3 mogen de meesterbrouwer ook in hun horecazaak ontvangen voor een proeverij.

