PINT constateert dat de café-eigenaar en zijn personeel maar beperkte kennis hebben van bier. Daarom pleit de bierconsumentenvereniging voor een verplichte bieropleiding in de cafébranche. "Ik bestelde een dubbel en kreeg de vraag of ik 2 bieren wilde."
"Het is niet zo verwonderlijk dat de kennis van het product bier maar beperkt is", zegt PINT. "Er is nauwelijks opleiding vereist voor een café-eigenaar. Alleen de cursus sociale hygiëne is verplicht. Verder zijn er wel horecaopleidingen, maar deze zijn vrijwillig en daarbij komt het product bier slechts beperkt aan de orde."
Volgens PINT blijkt uit onderzoek dat 3 op de 10 café-eigenaren een specifieke horecaopleiding heeft gevolgd. "Zij zijn in de meeste gevallen laag geschoold en in de praktijk gevormd."
Meerwaarde
Naast de maatschappelijke verantwoordelijkheid, zoals opgenomen in de cursus sociale hygiëne, is de café-eigenaar in PINTs beleving ook iemand die de gast meerwaarde zou moeten bieden. "Gastvrijheid, gezelligheid, bijzondere producten die met aandacht worden geschonken, zijn steekwoorden waarmee de cafébranche zich blijvend zou moeten onderscheiden."
Daarom is PINT een voorstander van het verplicht stellen van een bieropleiding voor café-eigenaren en het personeel.
Voorbeelden
PINT-voorzitter Jeroen Carol-Visser geeft enkele voorbeelden. "Laat ik vooropstellen dat er veel hele goede café-eigenaars zijn met uitstekend personeel. Maar over het algemeen laat de kennis van het product bier in de horeca te wensen over. Zo bestelde ik laatst in een café een dubbel van een bekend trappistenmerk en kreeg als antwoord de vraag of ik 2 bieren wilde."
"En wie kent niet het voorbeeld van het schijfje citroen dat ongevraagd in je witbier wordt gestopt? Keer op keer moet je het bier terugsturen en uitleggen dat je dit niet besteld hebt en dat citroen niet in bier thuishoort. Sommige horecamedewerkers weten niet eens de grondstoffen van bier te benoemen. Dit zijn maar enkele voorbeelden."

