Bierconsumentenvereniging PINT steunt de actie van Heineken die met een kliklijn de jacht heeft geopend op horecaondernemers die een exclusief contract hebben met de marktleider, maar ander bier schenken. "Ook moet een einde komen aan de huidige cultuur van brouwerijcontracten."
In het zogeheten bierdossier van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) werd al geconcludeerd dat horecaondernemers hinder ondervinden van brouwerijcontracten.
Op basis hiervan kondigde Heineken aan te stoppen met het financieren van horecaondernemingen. "Maar kennelijk is er nog geen einde gekomen aan de brouwerijcontracten", zegt PINT.
Divers aanbod
"Brouwerijcontracten werken niet alleen prijsverstorend, maar staan ook de diversiteit van het aanbod van bier in de weg. We pleiten daarom al jaren voor het afschaffen van deze contracten. Voor de consument is een transparante prijs voor zijn of haar bier belangrijk, maar nog belangrijker is een divers aanbod. De consument wil meer keuze en wordt hierin nu beperkt."
In gesprek gaan
PINT zegt genoeg voorbeelden te kennen van vertegenwoordigers van grote brouwerijen die café-eigenaren dwongen om een bier van een 'vreemde' - veelal kleinere - brouwerij van de tap te halen. "Het is de consument die de dupe is van dit soort praktijken."
"We hopen dan ook dat de brouwerijen, horecaondernemers, banken en investeerders met elkaar in gesprek gaan om een eind te maken aan de ontstane cultuur van brouwerijcontracten."
Vreemd bier
Overigens noemt PINT het nog onduidelijk of Heineken ook gaat jagen op vreemd bier dat gewoon onder de eigen naam en naast het gecontracteerde bier wordt verkocht. PINT steunt de actie dan ook alleen als het vreemde bier onder een valse naam (bijvoorbeeld Heineken) wordt verkocht.

